Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Instagram rullar ut Tiktok-utmanare brett

Publicerad: 6 Augusti 2020, 06:08

Klippen kan antingen delas med följarna eller, för den som har ett öppet konto, på en ny plats i ”explore”-läget.

Foto: Instagram

Instagram tar upp kampen med Tiktok – lanserar formatet Reels med korta, redigerade musikvideos.


Ämnen i artikeln:

InstagramSnapchatTiktokDonald Trump

15 sekunder. Så långa är Reels-klippen på Instagram. Till det kan användarna addera musik, filter och andra effekter. Reels-klippen kan användaren sedan antingen välja att publicera öppet eller enbart dela med sina följare.

Kortvideofunktionen, som ska utmana den populära kinesiska videodelningsappen Tiktok, har tidigare pilottestats i Brasilien men rullas nu ut brett i 50 länder däribland USA och Storbritannien. Det rapporterar The Verge. Utöver Reels finns i dag format som Stories, Live och IGTV på Instagram.

Instagrams lansering av Reels kommer samtidigt som diskussionen om Tiktoks kinesiska ägandeförhållanden har intensifieras i USA. President Donald Trump menar att appen hotar landets säkerhet eftersom han ser en risk att användardata om amerikanska användare läcks till den kinesiska regeringen. Trump vill därför att Tiktok får amerikanska ägare inom en snar framtid, vilket Kina har motsatt sig.

Förutom att Instagram lägger in ytterligare en växel i kampen mot Tiktok rapporterade Dagens Media tidigare i veckan att Snapchat släpper en pilotfunktion som möjliggör för användare att lägga till musik när de publicerar inlägg.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.