Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Instagram Reels blir ännu mer lik Tiktok

Publicerad: 12 november 2021, 10:20

Med de nya funktionerna blir Instagram Reels mer lik Tiktok än den redan är.

Foto: Facebook

Sociala medier-kampen hårdnar när Instagram inför flera nya funktioner i ”Reels”, vilka i dag används flitigt på Tiktok.


Ämnen i artikeln:

TiktokFacebookInstagram

Instagrams produkt Reels – som även lanserats på Facebook – kallas ofta för en ”Tiktok-utmanare”. Och Facebook sticker inte under stol med att de har låtit sig inspireras av den kinesiska succéappen när de tagit fram formatet som består av korta, redigerade musikvideos.

– Allt handlar om produktutveckling och att plocka upp vad ungdomar gör i dag och varför de gör det. Reels är en sådan tydlig produkt som vi har byggt utifrån vad Tiktok är. Mer av det rörliga är jätteviktigt, och jag tycker att vi har produkter och tjänster i dag som tillgodoser den målgruppens intressen och behov, säger han och syftar på Instagram, sade Sverigechefen Sam Rihani nyligen till Dagens Media.

Nu rullas flera nya funktioner ut som gör ”Reels” ännu mer lik Tiktok, skriver Engadget. Den ena funktionen som införts öppnar för möjligheten att göra text till tal, den andra låter användarna lägga rösteffekter. Ett exempel är att man kan göra så att rösten låter som att man har andats in Helium.

Båda funktionerna finns i dag på Tiktok och används flitigt där.

LÄS OCKSÅ: De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TiktokFacebookInstagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.