Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Instagram lanserar ny annonsmärkning

Publicerad: 15 Juni 2017, 10:00
Uppdaterad: 15 Juni 2017, 13:40

Ett exempel på hur det nya verktyget "paid partnership with" kommer att se ut i traditionella Instagraminlägg och i Instagram Stories via modeskaparen och inredningsarkitekten Aimee Song. Bild: Instagram.

Nu vill Instagram förtydliga vad som är sponsrade inlägg på plattformen. Den nya annonsmärkningen har redan lanserats för en utvald grupp profiler och varumärken, och kommer rullas ut på bredare front inom de kommande månaderna.


Ämnen i artikeln:

InstagramSnapchatReklamombudsmannenFacebook

Även om problemet med smygreklam är ständigt debatterat, är det uppenbarligen fortfarande svårt för många influencers att veta vad som gäller i sociala medier i samband med varumärkessamarbeten.

För bara ett par veckor sedan fällde Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) en rad svenska profiler för smygreklam på Instagram och Snapchat, däribland Isabella Löwengrip, Amanda Schulman och Anitha Schulman.

Enligt RON:s regelverk måste det nämligen omedelbart framgå på sociala medier om ett inlägg innehåller reklam.

Nu kanske det dock blir lättare med annonsmärkningen framöver – i alla fall när det kommer till Instagram. Den Facebookägda appen lanserar nämligen ett nytt verktyg för att tydligt märka ut sponsrade inlägg. Det genom en tagg som placeras ovanför bilden, i antingen det vanliga flödet eller i Instagram Stories. Det skriver Mashable.

Taggen lyder "Paid partnership with", vartefter antingen varumärkets namn eller namnet på dess Instagramkonto följer.

Syftet med den nya verktyget är att öka transparensen på plattformen när det kommer till vad som är reklam.

– Det här är någonting som jag har pratat om med våra kreatörer under en tid. Anledningen till att det har tagit tid för oss för att lansera det här, är att vi ville gå väldigt varsamt fram. Vi ville skapa en produkt som underlättar för både kreatörer, varumärken, influencers och vanliga användare, säger Charles Porch, creative program director på Instagram, till Mashable.

Instagram har även lagt till möjligheter att ta fram data om räckvidd och engagemang som delas direkt med varumärket i fråga när verktyget används. Varumärken kommer att kunna ta del av datan via Facebook Page manager, medan kreatörer och influencers kan se den direkt i appen.

Det kommer dock inte att finnas några krav från Instagrams sida på att använda den nya annonsmärkningen vid reklaminlägg, utan kommer till att börja med fokusera på att utbilda användarna och samla in feedback från partners innan de väljer att införa märkningen som en officiell standard.

För tillfället är det endast vissa utvalda profiler och varumärken som har tillgång till verktyget, men det kommer att rullas ut på bredare front inom de kommande månaderna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.