Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Instagram lanserar annonser

Publicerad: 10 September 2013, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Instagram går i moderbolaget Facebooks fotspår och planerar att börja sälja annonser inom ett år.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Sedan den skapades 2010 har appen lockat mer än 150 miljoner användare, varav de flesta gått med sedan Facebook köpte Instagram förra året.

Hittills har Instagram varit fritt från annonser – vilket man nu planerar att ändra på.

– Vi vill tjäna pengar på lång sikt, men är inte under någon kortsiktig press, säger Emily White, operativ chef på Instagram till Wall Street Journal i går.

Under senaste året har Instagram stärkt upp sin personal, framför allt med personer med kompetens inom analys och marknadsföring.

Hur Instagramannonserna kommer att utformas är inte klart ännu. Enligt Wall Street Journal hämtar Emily White inspiration och råd från Facebook. Men hon säger sig även vilja undvika att göra samma snedsteg som moderbolaget.

– Facebook skapade massor av olika produkter och gjorde det komplicerat. Jag försöker hitta ett sätt att göra det enkelt.

För en tid sedan berättade Dagens Media att konkurrenten Linkedin börjat med sponsrade uppdateringar. Än så länge finns tjänsten bara i USA.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.