Instagram får Vänsterpartiet att flyga

2018-09-06 15:48  
Jonas Sjöstedt svarar på följarnas frågor via Instagram Stories. Foto: Vänsterpartiets Instagramkonto.

Jonas Sjöstedts frågestunder på Instagram Stories har genererat tusentals frågor, och tagits upp av flera medier. Enligt Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman, är det partiets sociala medier-strategi som står bakom de bästa opinionssiffrorna de haft på 14 år: " Jag är övertygad om att det är anledningen", säger hon till Dagens Media.

Det går bra nu för Vänsterpartiet, som njuter av medvind om man ser till opinionsundersökningar. Utgår man ifrån Sifos senaste undersökning så har partiet 10,1 procent av rösterna nationellt, efter Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Moderaterna. Det är partiets högsta siffror sedan valet 2004. Detta trots att Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet är det riksdagsparti som synts minst i de traditionella medierna under valrörelsen, rapporterade nyligen SR om.

Tittar man på kommunal nivå så är Vänsterpartiet det största partiet i till exempel Göteborg och Umeå, rapporterar Göteborgs-Posten och Västerbotten-kuriren.

Enligt partiet själva så beror framgångarna till stor del på den digitala kommunikationssatsning som gjorts inför valet.

Marie Antman som är Vänsterpartiets kommunikationschef säger till Dagens Media:

– I år har vi har satsat digitalt på ett helt nytt och mycket bredare sätt än vid förra valrörelsen.

Kommunikationschefen basar över en enhet på 10 personer som sköter allt från traditionellt pressarbete, till sociala medier och kampanjarbete. Hon tar som exempel upp Jonas Sjöstedts talkshow som turnerat runt på uteställen i Stockholm som Landet vid Telefonplan, Kägelbanan på Mosebacke och Brooklyn bar i Hornstull. Showen har livesänts på partiets Facebooksida.

– Det är på Facebook som vi är störst, och Jonas Talkshow har setts av uppemot 20 000 personer när den har livesänts där.  

Vänsterpartiets Facebooksida har i skrivande stund 103 932 följare, jämfört med till exempel Socialdemokraterna, som har 193 544. Störst på Facebook är emellertid Sverigedemokraterna, med sina 231 104 följare.

Partiet har också sänt podd, och partiledaren har nyttjat både Twitter och Instagram flitigt. Via Vänsterpartiets Instagramkonto har Jonas Sjöstedts haft återkommande frågestunder som rört allt från partiets klimatpolitik till kärleksproblem och vilken frukost partiledaren föredrar.

Jonas Sjöstedt och Marie Antman under valrörelsen 2014. Foto: Janne Næss

– Ett ledord för oss har varit dialog och interaktivitet. Vi pratar inte alltid om sådant som konkret rör vår politik utan har en lite lättsammare ton i vissa sammanhang, eller vi tar upp sådant som på något sätt har med våra frågor att göra.

Enligt Marie Antman har varje frågestund som partiledaren kört via Instagram Stories genererat tusentals frågor. De har även blivit omskrivna i medier som Dagens Nyheter, Veckorevyn och Nyheter24.

Ni menar alltså att era framgångar i opinionsundersökningarna beror på den digitala satsningen?

– Det är jag övertygad om. Vänsterpartiet har 17 procent av rösterna bland kvinnor under 29 år, och det är främst med dem som vi pratar på Instagram. Vi har alltid varit starkare bland yngre, men stödet har ökat sedan satsningen startade. Många unga tjejer är feminister, brinner för mänskliga rättigheter, djurrätt och klimat. Och det är våra frågor.

Hon lägger till:

– Dessutom, i en tid då nästan alla andra partier pratar om hårda tag och vilka som ska få finnas här och inte, så pratar vi om hopp för ett annat samhälle. Jonas Sjöstedt är dessutom jordnära och karismatiskt. Och han gillar att prata med folk.

Vänsterpartiet har i skrivande stund 37 800 följare på Instagram, jämfört med Socialdemokraterna som har 17 800 och Moderaterna som har 26 600. Sverigedemokraterna sopar dock även här mattan med övriga riksdagspartier, med sina 74 000 följare. Vänsterpartiet uppger själva att 66 procent av deras sociala medier-följare är kvinnor mellan 18 och 34 år, och att partiet har vuxit med hela 8000 följare bara den senaste veckan.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt