Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Innehåll lika viktigt som köpt media för Arla

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Arla var först med mobila sökannonser i Sverige, har lett nedladdningslistan över program till Apples Iphone och lanserar i dag en egen Youtube-kanal. "För att nå nya målgrupper snabbt måste vi våga prova saker på ett öppnare sätt", säger Krister Karjalainen, nordisk chef för webben hos Arla.


Flera välkända varumärken, som Yoggi, Keso och Jo, har Arla som ägare. Varumärkena sköter sin egen marknadsföring men Arla.se knyter ihop dem till en helhet. Sajten har en stadig publik på över 100.000 besökare och var vid jul över 200.000 unika veckobesökare för första gången.

Arla.se

Arlas virtuella ostdisk. - Det är en av våra viktigaste kanaler för att nå ut till kunderna. Vi är väldigt ödmjuka inför den position vi har lyckats bygga upp men vill bli bäst i klassen, säger Krister Karjalainen.

Sajten nämns ofta som en konkurrent till matsajter som Recept.nu och Tasteline.se.

Krister Karjalainen. Foto: Johan Marklund. - Samtidigt som vi är konkurrenter så driver de ju hela matsegmentet och därmed försäljningen av våra produkter så det är är bra att de finns. Vi annonserar ju på dessa sajter för att marknadsföra våra produkter och för att inspirera konsumenternas matlagningsintresse.

Arla.se har flera traditionella annonsytor, dock enbart med reklam för de egna produkterna.

- Det är hela tiden en balansgång mellan att ha erbjudanden och att det blir för mycket reklam. Vi vill ju inte att sajten ska bli reklamtung och kännas påträngande.

Under 2008 la företaget 186 miljoner kronor på reklam och var den 24:e största svenska annonsören enligt Sifo Reklammätningar.

- Vi lägger mer än vara konkurrenter på digital kommunikation. 2008 var nog 14-15 procent av medieköpen inom digitala medier, till det ska ju även webbinvesteringarna i vår egen webbplats läggas. I år kommer vi styra över mer pengar till digitala miljöer. Vi ser framför oss mer av innehållsinvesteringar tillsammans med mediaköpen, säger Krister Karjalainen.

Ett steg i satsningen på mer innehåll är att Arla i dag, som en del i att Arla är huvudsponsor för tävlingen Årets Kock som äger rum i kväll, lanserar en egen Youtube-kanal.

- Vi vill skapa en samlingsplats för mattips i videoformat och hoppas på att besökarna själva ska vilja ladda upp filmer.

Han säger sig vara spänd över hur kanalen ska tas emot och om den kommer få den uppmärksamhet han hoppas på.

- För att nå nya målgrupper snabbt så måste vi ibland våga prova saker utan att det ska finnas en undersökning eller liknande till grund för alla beslut.

Precis innan jul drog Arla också i gång en virtuell ostdisken med företagets ostexpert Gerhard Regouw.

- Där handlar det mer om att skapa ett innehåll än att köpa medieutrymme. Likadant är det med den Iphone-applikation som vi släppte i november 2008. Det är en funktion som har ett praktiskt användningsområde för våra kunder och som skapar en djupare relation än vanlig reklam.

Enligt honom har Iphone-applikationen, som är en receptbok för mobilen, laddats ner 30.000 gånger och har under flera veckor varit det mest nedladdade programmet på App Store i Sverige.

Just nu bygger Arla också om sin sajt. Arbetet görs av Doberman tillsammans med Creuna. Innan sommaren ska sajten lanseras och då bli ett tydligare nav i den digitala kommunikationen från företaget.

- Vi ska jobba mer med att integrera andra kampanjer på sajten, jag anser inte att fristående kampanjsajter som enbart lever ett par veckor fungerar, säger han och efterfrågar fler byråer som inte har ett kampanjtänk utan tänker mer långsiktigt.

Arla.se jobbar inte med enbart en webbyrå, förutom Doberman finns bland annat Farfar och Forsman & Bodenfors med i samarbeten. Mediebyrån är Carat och även Carats systerbyrå Iprospect är inblandad i Arlas sökstrategier.

- Drygt 40 procent av vår trafik kommer från sökmotorer, framför allt Google. Som annonsör kan jag tycka att det är synd att det nästan enbart finns en spelare på den svenska sökmarknaden.

Arla var först ut i Sverige med att använda Googles sökannonser i mobilen redan i november 2007.

- Det mobila söket har tyvärr inte kommit i gång alls. Jag tror att det finns flera orsaker, det finns inte tillräckligt bra telefoner för mobilt internet och operatörernas prissättning gör att internet i mobilen inte tar fart hos en bredare målgrupp.

Krister Karjalainen påpekar att det inte enbart är viktigt att anpassa sökkampanjerna efter sin egna övriga annonsering utan även efter konkurrenternas.

- Konkurrentbevakning genom sök är mycket viktigt. När våra konkurrenter går med tv-reklam så tittar vi över vilka sökkampanjer vi kan göra för att samla upp trafik. Givetvis gör vi det samma när vi själva går i tv, att inte göra det är att slänga sina tv-pengar i sjön.

Han saknar dock någon som är riktigt bra på digital-pr.

- Vi ser över hur vår strategi för sociala medier ser ut och hur vi bör jobba med word of mouth och hur vi skapar en bättre förståelse för vad som sägs om Arla och våra varumärken på nätet. Vi vill skapa bättre relationer med matbloggar och se hur vi kan få in konsumenterna redan i vår produktutveckling.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.