Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ingo tar över DN Plus

Fram till jul är majoriteten av annonserna i DN:s Ipad-tidning gjorda av reklambyrån Ingo. Det är första gången byrån gör specialanpassade Ipad-annonser.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 20 December 2011, 01:07
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:38

Ämnen i artikeln:

IngoLidlDelicatoDNDagens Nyheter

Annonserna är för American Express, Delicato, Aladdin och Lidl – som alla är kunder hos Ingo.

Under veckorna fram till jul ingår annonserna varje dag i Ipad-versionen av Dagens Nyheter, DN Plus.

Det är första gången Ingo gör annonser specifikt anpassade efter Ipad.

- Vi hade en övning på läsplattor bland alla kreatörer på Ingo för ett par månader sedan som resulterade i en minst 50 idéer, säger Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo, till dagensmedia.se.

Förutsättningen var att de skulle bygga på annonsörernas befintliga recept.

Resultatet blev bland annat en annons för Delicato som räknar ut kaloriförbränningen när man skrollar annonsen sidledes och ett Aladdin-spel där läsaren ska placera chokladpralinerna på rätt plats.

DN Plus-annonsen för American Express innehåller reseerbjudanden som ändras beroende på mot vilket väderstreck Ipaden riktas. Håller man den mot väster handlar till reklamen om New York och söder leder till Mauritius. Håller man Ipaden mot marken syns ett hål genom jorden till Kina.

I Lidls reklam uppmanas läsarna att matcha bild med pris och utforma sin egen annons.

Annonserna är producerade av Ingo Åre och Bildrepro har stått för all repro.

Trots att det har gått över ett år sedan Apples surfplatta lanserades i Sverige, har få annonsörer hittills valt att anpassa sin reklam till Ipad-formatet, som bland annat möjliggör ljud, film och interaktivitet.

Räckvidden har varit för låg för att motivera den ökade kostnaden. Istället har annonserna i mediernas Ipad-versioner oftast varit samma statiska annonser som i printversionerna.

För att få igång försäljningen gick DN i höstas ut till kreativa chefer på reklambyråer för att uppmuntra dem att utnyttja möjligheterna i Ipad.

– Det är jättekul att Ingo har insett möjligheterna med surfplattor och DN Plus i synnerhet, säger Kristofer Dalin, projektledare på Dagens Nyheter till dagensmedia.se.

Enligt den senaste statistiken från Mediavision finns det 320 000 surfplattor i Sverige. DN Plus, som lanserades för ett år sedan, har en räckvidd på omkring 10 000 läsare per dag, enligt Dagens Nyheter.

Annonspriserna i Ipad är lägre än priserna i papperstidningen och på webben på grund av den begränsade räckvidden, men kontaktkostnaden är högre.

– Det kommer den fortsätta att vara eftersom Ipad ger en exklusivare målgrupp och innebär större möjlighet att interagera med läsarna, säger Kristofer Dalin.

Priserna i DN Plus varierar beroende på hur mycket minne som krävs.

Björn Ståhl tror att de Ipad-anpassade annonserna kommer öka betydligt nästa år.

- Vi har inte ens sett början av början av annonsering i läsplattor. Pratet om att det finns mycket tekniska begränsningar håller jag inte alls med om, säger han.

Arbetsgrupp

INGO: Magnus Ivansson, Gustav Westman, Andreas Mandahus, Agneta Wåhlin, Jenny Ström, Marie Klinte, Douglas Sandor, Jessica Troedsson.

INGO Åre: Daniel Rytz, Calle Bjernekull, Pär Häggström.

Bildrepro: Fredrik Fogelquist.

Kundansvariga: Gisela Jacobson, Kraft Foods. Peter Larsson & Camilla Ellquist, Delicato, Fredrik Marmbrandt. Lidl. Susanne Rasmusson & Jenny Bäckman, American Express.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.