Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Inget skitår för smarta marknadsförare"

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA/ANALYS.</b> Det här året kommer att bli ett bra år för alla som använder webbanalys som beslutsunderlag för förändringar på webbplatser och som verktyg för utvärdering av kampanjer. Endast de som famlar i blindo baserat på egna preferenser eller antaganden riskerar att riktigt göra bort sig.


Webbanalys handlar om att analysera webbdata för att kunna ge besökare en bättre upplevelse och hjälpa dem att nå sina mål. Det handlar inte om FRA och sifferkramande statistiknördar. Det handlar om människor och deras behov.

Några exempel på företag som förstår sig på webbanalys är biltillverkaren som låter analys av bilkonfiguratorn på webben styra vilka bilar som ska produceras, webbutiken som genom analys av den egna webbplatsens sökmotor bättre kunde matcha kundens språk och därmed öka försäljningen, tjänsteleverantören som fann vilket fält i formuläret som ledde till flest avbrutna beställningar och därmed kunde underlätta för potentiella kunder, mediebolaget som kunde se en skillnad i effekt beroende på rubrikval och därmed kunde öka besökarnas lojalitet och annonsintäkter samt annonsören som åstadkom en kostnad per order som var närmare en tiondel mot vad det kostar att få ett avtal genom telemarketing.

Det gäller att sätta tydliga och mätbara mål för att olika insatser ska kunna ställas mot varandra och pengarna snabbt styras om från de mindre effektiva varianterna till dem som genererar bäst effekt för investeringen.

Det är ingen slump att just Amazon.com är så framgångsrikt. Hela vägen från vdn Jeff Bezos och ned förstår man vikten av analys. De jobbar hela tiden med att testa små förändringar och analysera utfallet. Gradvis och kontinuerligt byter Amazon.com skepnad. Det sker dock inte för att göra webbplatsen snyggare eller för att förändring skulle ha ett egenvärde. Det sker för att Amazon.com likt andra företag vill förbättra sin tillväxt genom att effektivisera kundens köpprocess.

Inte heller är det en slump att Sergey Brin, som grundade Google tillsammans med Larry Page, skrivit akademiska uppsatser om data mining. Google existerar tack vare analytiskt tänkande. Eric T. Peterson, grundare av Web Analytics Demystified, genomförde tillsammans med webbanalysleverantören Coremetrics och Direct Marketing Association en enkät om planerade investeringar i webbanalys under 2009. Bland drygt 250 respondenter visade det sig att endast 14 % planerar att spendera mindre på webbanalys 2009 än vad de gjorde 2008. Inte nog med det, 36 % sa att de tänker spendera mer 2009 och en dryg fjärdedel berättade glädjande nog att de avser att öka antalet anställda inom webbanalys under 2009. Endast 4 % sa att de tänker dra ned på personalen.

Det finns anledning att förutsätta att de flesta respondenterna var amerikaner, men den tendens som jag sett i Sverige under slutet av 2008 styrker bilden av att investeringarna i webbanalys ökar även här.

Littorin har alltså fel. 2009 blir inget skitår. I varje fall inte för de som tar hjälp av webbanalys för att optimera sin affär. Vinnarna kommer att vara de som förstår skillnaden mellan godtycklighet och fakta. De som inte anammar analys riskerar däremot mer än någonsin att slås ut.

Lars Johansson är konsult och nordisk koordinator för Web analytics Association.

Lars Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.