Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Ingen svensksuccé i cyber

Publicerad: 22 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Det blev en – i jämförelse med fjolåret – mager utdelning för svensk del när årets cyberlejon delades ut.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2011

– Jag är väldigt trött på det där att många svenskar inte förstår hur mycket som krävs”, säger juryledamoten Robert Lund från Forsman & Bodenfors.

Av 220 inskickade bidrag nominerades 23 – vilket resulterade i åtta svenska lejon:

• Dubbla guld och brons för Ikeas ”Lullabies” signerad  Forsman & Bodenfors.

• Guld för Jung von Matts ”Mini Getaway”

• Brons för DDB:s kampanj för Volkswagen ”The winter adjusted offer”.

• Brons för ”The human jukebox”, signerad Åkestam Holst.

• Brons för Perfect Fools ”The canvas experiment” för Converse.

• Brons till Berghs för ”Don’t tell Ashton”.

– Jag tycker att det fantastiskt med 23 nomineringar det är ju tio procent av allt som skickades in, det är otroligt, säger Robert Lund.

Förra året belönades dock svenska byråer med hela 20 lejon och ett Grand Prix i cyberkategorin.

– Många svenskar här tar för lätt på det här, och säger att det blev ”bara” en shortlist. Om man tittar på jobben som belönas så förstår man hur mycket som krävs, säger Robert Lund, och fortsätter:

– Det som är konstigt är ju att Sverige vunnit så mycket tidigare, det är det som har varit onormalt.

Forsman & Bodenfors skickade till exempel in Comviq-kampanjen med Veronica Maggio.

– Den var inte ens upp till diskussion, men jag är inte alls bitter. Tvärtom tycker jag att det är fantastisk med två guld. Jag är jättenöjd, säger Robert Lund.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev