Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

IMD utmanar Adtoox

Publicerad: 30 September 2016, 04:30
Uppdaterad: 29 September 2016, 15:52

IMD lanserar en ny plattform för digitala reklamfilmsleveranser i Sverige som på allvar ska konkurrera med Adtoox. Genom att leverera filer direkt till mediehusen kan kostnaderna strypas med upp till 70 procent, enligt IMD.


Plattformen har varit i rullning sedan årsskiftet, framför allt genom samarbeten med mediebyråer. Nu satsar IMD på att nå ut med plattformen IMD Cloud på bred front och på allvar utmana Adtoox på den nordiska marknaden.

Kunder inom detaljhandeln och betting-kunder – med flera nya filmer varje vecka – kan göra stora besparingar, enligt IMD:s nordiska chef Ian Wikström. I stället för att betala för varje levererad fil till respektive tv-kanal tar IMD betalt för levererad fil till respektive kanalhus.

– Konkurrenterna tar betalt per kanal vilket gör att kunderna till exempel kan få betala sju enstaka kanaler trots att det bara handlar om två kanalhus. Där finns stora kostnadsbesparingar att göra. Praxis i världen är att man tar betalt per kanalhus, säger Ian Wikström.

IMD beskriver plattformen som ”världens snabbaste plattform för leveranser”. Innehållet kvalitetssäkras och skickas omedelbart till destinationerna. Något som underlättar de programmatiska köpen och distributionen av innehåll.

– Det är självklart svårt att slå hål på en aktör som nästan kunnat agera exklusivt på marknaden, men vi tror på ett stort intresse från annonsörer som märker att de kan spara pengar. Och de som producerar reklamfilmen kommer uppskatta att kvaliteten blir bättre.

Det beror, enligt Ian Wikström, på att IMD använder samma format på filerna som när de spelas upp på tv.

– Våra konkurrenter stoppar in ett annat format än det som spelas, vilket gör att du stoppar in en fyrkant, får ut en cirkel och sedan spelar upp en triangel.

IMD är en global aktör som finns på över 100 marknader. Nu hoppas man sno åt sig marknadsandelar även i Norden.

– Vi vet vilka vi slåss mot, men Adtoox har härjat fritt för länge nu. Vi är här för att stanna och inte bara för att röra runt.

Vilka marknadsandelar siktar ni mot?

– I Norge och Danmark har vi tagit 10 procent av marknaden på åtta månader. I Sverige har vi nu två till fyra procent. Om ett och ett halvt år vill vi ha 20 till 25 procent av marknaden.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.