Ilska mot influencerbolagens uppror

2017-09-19 14:06 Amanda Törner  

En rad svenska influencers går ut och backar Influencers of Sweden efter protesten från landets ledande influencernätverk. Linda Palmgren, vd på United Influencers, säger samtidigt att syftet aldrig var att kritisera organisationens arbete.

I förra veckan gick en rad av Sveriges ledande bolag inom influencer marketing – Splay, Bonnier Magazines and Brands, Tailsweep, Cube och United Influencers – ut i ett gemensamt uppror mot Influencers of Sweden.

Influencers of Sweden kallar sig en branschorganisation, och har som syfte att stötta och utbilda sina medlemmar om vilka rättigheter och skyldigheter de har som influencers.

Med protesten ville influencerbolagen markera att Influencers of Sweden inte är ett språkrör för hela branschen – något som man menar både "hävdats och antytts".

Linda Hörnfeldt, vd för Influencers of Sweden, tillbakavisade kritiken och underströk att hon aldrig hävdat att hon representerar influencerbolagen, utan endast organisationens medlemmar.

Nu har bolagens gemensamma protest skapat starka reaktioner hos en rad influencers, som gått ut i sociala medier för att backa Influencers of Sweden.

Flora Wiström, bloggare, poddare och författare, har just nu Aller Medias Baaam som plattform. Men hon är också medlem i Influencers of Sweden, som hon liknar vid en fackförening.

"Igår dök det upp ett helt gäng artiklar där flera influencernätverk hävdar att InoS driver sin egen agenda, för egen vinning. Detta stämmer ingenstans. Jag kan, med många andra medlemmar vid min sida, säga att vi behöver InoS i vårt arbete. Självklart kan vi även få råd från våra eventuella nätverk (i mitt fall Baaam/Aller, som är så jäkla toppen), men det är viktigt med ett oberoende stöd utifrån", skriver hon i ett Instagraminlägg.

Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, skriver på Twitter att påhoppet mot Influencers of Sweden "känns märkligt, kontraproduktiv och direkt stötande".

En annan som har reagerat är Youtubern Felicia Bergström, vars Youtube-kanal ingår i Splay – ett av de bolag som stod bakom protesten:

Även bloggaren Jonna Jinton rycker ut till Influencers of Swedens försvar i ett blogginlägg:

"I en bransch där man så länge varit ensam och famlat omkring i mörkret, så finns nu en plats där man kan fråga om ALLT som rör vårt yrke", skriver Jonna Jinton, och menar att hon därför blev "otroligt illa berörd" när hon upptäckte att de stora influencernätverken gjort uppror mot organisationen.

"Till skillnad från InoS så tjänar dessa företag och influencernätverk pengar på att koppla ihop företag med influencers. Influencers of Sweden är en ekonomisk förening där all vinst går tillbaka till medlemmarna. Det fungerar ungefär som vårt fackförbund, som jag skrev tidigare. Därför kändes det bara så orättvist att läsa artikeln".

"Det krävs att vi förtydligar rollen"

Linda Palmgren, vd för United Influencers, säger till Dagens Media att syftet med uttalandet inte var att kritisera Linda Hörnfeldt i person eller Influencers of Swedens arbete. 

– Återigen, det vi vill är att förtydliga för branschen att vi som influencernätverk inte är delaktiga i det som kallas en "branschorganisation". Sedan är det positivt för alla att de här frågorna drivs och att branschen utvecklas, oavsett vilken aktör som engagerar sig.

Linda Palmgren säger att det ganska ofta sker missförstånd kring Influencers of Sweden, där man just tror att influencerbolagen representeras av dem.   

När sedan mångfaldskritiken mot Stora Influencerpriset, som Influencers of Sweden ligger bakom, brusade upp, fick bolagen ta emot mycket reaktioner.

– Då blev behovet av att markera att vi inte är delaktiga i Influencers of Sweden ännu större. Men att själva eventet sker har vi ingenting emot – tvärt om ser vi det som positivt att man lyfter fram profiler i branschen. Men enligt vår inställning är en branschorganisation en plattform där konkurrenter i samma bransch möts för att tillsammans driva sina gemensamma intressen, men vi som influencerbolag är ju inte delaktiga här. Vilket vi har insett med tiden är viktigt att klargöra. 

Eftersom att ordet "branschorganisation" skapar förvirring är Linda Palmgrens och hennes branschkollegors rekommendation att man istället kallar sig för exempelvis en "förening".

– Det krävs helt enkelt att vi förtydligar rollen för Influencers of Sweden. Alla professionella aktörer i branschen fokuserar på att driva utvecklingen av influencer marketing i Sverige utifrån sin vision och existensberättigande, säger hon.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt