Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ikeas klättrare toppar delningsligan

Publicerad: 3 november 2011, 05:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Varje månad listar dagensmedia.se vilka filmer som delas mest i bloggosfären samt på Facebook, Youtube och Twitter. Oktober-vinnaren är Ikea.


Dagensmedia.se kommer varje månad att presentera en lista över de tio svenska reklamfilmer som delas flest gånger i bloggar och i sociala medier. Listan tas fram i med hjälp av Unruly Medias verktyg Viral video chart.

– Som den ledande branschtidningen känns det naturligt att vi är med och bevakar en av de mest spännande digitala trenderna just nu, social video. Att listan dessutom mäter engagemang snarare än bara antal visningar gör den än mer relevant för våra läsare, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media.

Unruly Medias Sverige-vd Lance Traoré, säger:

– Det känns fantastiskt att samarbeta med just Dagens Media, som ligger i framkant när det kommer till att leverera nyheter inom media och kommunikation i Sverige. Listan ger värdefull insikt om vilka videos som trendar inom den sociala webben och adderar ytterligare ett riktmärke för svenska annonsörer att titta på när de utvärderar sitt branded content.

Den film som delats flest gånger under oktober månad är Ikeas och Forsman & Bodenfors köksklättrare. Silverplatsen togs hem av Ica och King medan Naturskyddsföreningens film mot konsumtion av jätteräkor knep tredjeplatsen.

Dagens Media Swedish ads chart hittar du här.

Här är de tio mest delade filmerna i oktober:

<iframe width="469" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/_q5eg3OKHSc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

1. IKEA – The climber

Reklambyrå: Forsman & bodenfors

Mediebyrå: MEC

Antal shares: 1,544

Shares all time: 2,556

<iframe width="468" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/U2v_ETdv54k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

2. ICA – Vilket hundliv

Reklambyrå: King

Mediebyrå: IUM

Antal shares: 879

Shares all time: 1,896

<iframe width="468" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/AE2OuULIf74" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

3. Naturskydsföreningen – Anti-scampi

Pr-byrå: Bloggbyrån

Antal shares: 610

Shares all time: 21,875

<iframe width="468" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/0TcILZ2446c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

4. OLW – Fredagsmys (full song)

Reklambyrå: Åkestam Holst

Mediebyrå: OMD

Antal shares: 338

Shares all time: 17,414

<iframe width="468" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/Qg-md8geRkU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

5. Echinagard (från 1994)

Antal shares: 327

Shares all time: 13,056

6. Ving – Maria Montazami

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Mediebyrå: OMD

Antal shares: 241

Shares all time: 7,571

7. Scandlines - Hej Kaj

Antal shares: 208

Shares all time: 8,040

8. Poolia – Historiska felrekryteringar

Reklambyrå: King

Antal shares: 203

Shares all time: 411

9. Elon - Terapeuten

Reklambyrå: Svensson

Antal shares: 198

Shares all time: 8,359

10. Lotto - Kattkvinnan

Mediebyrå: Carat

Antal shares: 186

Shares all time: 2,473

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.