Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Ikea ska vara Ikea även på webben"

Publicerad: 8 november 2011, 12:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Ikea anlitar McCann som global byrå för att göra om sin sajt. "Det finns behov av förnyelse och renovering", säger globala kommunikationschefen Lena Simonsson-Berge.


Ämnen i artikeln:

McCannIkea

Samarbetet med McCann påverkar inte Forsman & Bodenfors uppdrag för Ikea.

– Vi ersätter inte någon byrå, utan vi tar in en extern partner för att hjälpa till med det som vi hittills har gjort inhouse, säger Lena Simonsson-Berge till dagensmedia.se.

McCann ska göra om Ikea.com, som även är basen för Ikeas lokala sajter.

– Vi behöver ständigt utvecklas och följa med i utvecklingen. Det finns behov av förnyelse och renovering. Allt vi gör är för att stärka Ikeas varumärke och identitet, och det känns extra viktigt i den digitala världen just nu, säger Lena Simonsson-Berge och fortsätter:

– Vi är väldigt mycket Ikea i butikerna och i katalogen. Tekniken rullar iväg, och vi måste se till att Ikea är Ikea även på webben.

Varför McCann?

– Det började med Linus Karlsson. Vi har letat personer snarare än byråer, eftersom det är personerna som gör en byrå bra. Sedan visade sig att McCann är en väldigt bra partner som jobbar globalt och med idéer som känns väldigt bra. Vi känner att de kompletterar oss väl och delar Ikeas värderingar. Det är viktigt för oss.

Som dagensmedia.se tidigare har berättat har McCann fått uppdraget att förnya Ikea-katalogen. Det är första gången Ikea tar extern hjälp med sin katalog, som görs inhouse.

– Många ifrågasätter värdet av en tryckt katalog i dag, men vi tror på vår katalog. Däremot behöver vi se över den till både innehåll, struktur och navigering. Den ska bli mer inspirerande och lättillgänglig, och interagera bättre med andra kanaler som webben och butikerna, säger Lena Simonsson-Berge.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

McCannIkea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.