Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ikea och Nokia bäst på webben

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Svenska byråer tog hem tre månadsvinster i förra årets Favourite Website awards. Enda svenska kunden var Ikea. Men det är finska Nokia som är kunden bakom flest svenska segrar.


FWA, Favourite website awards, lyfts av digitala kommunikationsbyråer själva ofta fram som en viktig tävling. Varje dag utses en ny sajt som vinnare, 2008 höll sig svenska byråer framme 36 gånger. Tre av sajterna vann också pris för månadens bästa sajt, och därmed chansen att bli årets bästa sajt. Här syns Forsman & Bodenfors tillsammans med Kokokaka och kunden Ikea som i november fick priset för kampanjen "Kom in i garderoben". B-Reel var med i projektet "Hotel 626" som vann i oktober och North Kingdom tog priser i mars för "Coke Zero Game" för Coca Cola. Hotel 626, för snackstillverkaren Doritos vann också "Peoples chocie award" 2008.

Norrlands Guld gjord av Åkestam Holst.

Samsungkampanj gjord av Projector. Bland vinsterna där svenska annonsörer tog pris syns Santahelana.se, skapad av Scholtz & Friends, Karamellkungens Premium skapad av Tewonder, "The Singing Beertap" skapad av Åkestam Holst för Norrlands Guld och Försvarets rekryteringskampanj av DDB Stockholm och Acne Digital.

Flest priser under 2008 tog B-Reel hem med åtta vinster, FI tog fem priser, North Kingdom tog fyra priser liksom Farfar. Den kunden som lyckas få flest priser genom svenska byråer är Nokia som är kunden bakom fem av 2008 års vinster. Den finska mobiltelefontillverkaren har under året jobbat med Farfar, Perfect Fools och B-Reel.

Nedan finns alla vinnare 2008 med svensk anknytning. Vissa av kampanjsajterna kan tyvärr vara borttagna, därav kan vissa länkar vara döda. (Vinstdatumet inom parantes)

Scholtz & Friends - Santahelena.se för Santa Helena (20 december).

Perfcet fools - Survivors för BBC (12 december).

B-Reel - Safetriphome.com för Sony BMG (2 december).

Tewonder - Premiyum.se för Karamellkungen (26 november).

FI - Kontain för Kontain (24 november).

Farfar och Perfect Fools - The Unloader för Nokia (18 november).

Projector - 42 good things för Samung (13 november).

Forsman & Bodenfors och Koko Kaka - Com in to the closet för Ikea (10 november).

B-Reel - Return to Tastebuddyland för Taste buddyland (31 oktober).

B-Reel - Somebodyelsesphone.com för Nokia (20 oktober).

B-Reel - Drive every Drop för Honda (14 oktober).

B-reel - Hotel 626 för Doritos (7 oktober).

FI - Wario Land Shake it för Nintendo (30 september).

Lowe Brindfors och Acne Digital - Saab Turbo Gene för Saab (25 september).

B-Reel - EOS Evolution of Smooth för EOS (5 augusti).

Farfar - Face the Task för Nokia (29 juli).

North Kingdom The JCPenny club för JCPenny (28 juli).

North Kingdom - Kiss Fight för Mentos (10 juni).

North Kingdom - Glass and a half full Production för Cadbury Diary Milk (8 juni).

FI - Mario Kart WII för Nintendo (8 maj).

Perfect Fools - Nokia 3110 Evolve för Nokia (5 maj).

Farfar - Get out and play för Nokia (21 april).

Foreign - The Aparthy Party 08 för The Aparthy Party (11 april).

B-Reel och Storåkers - Magnum Manor för Magnum (9 april).

Great Works - In an absolute world för Absolut (1 april).

North Kingdom - Coke Zero Game för Coca Cola (10 mars).

Åkestam Holst - The singing beertap för Norrlands guld (22 februari).

Farfar - The world is my canvas för Nokia (18 februari).

DDB Stockholm och Acne Digital - Försvarsmaktens rekrytering för Försvarsmakten (17 februari).

Forsman och Bodenfors - Quiet Space för Ikea (14 februari).

Fi - Nintendo Advance wars för Nintendo (12 februari).

B-Reel - Fifa Street 3 för Electronic Arts (6 februari).

FI - Porsceh Cayenne GTS Bloodlines för Porsche (31 januari).

Perfect Fools - K-Swiss Free running för K-Swiss (23 januari).

Perfect Fools - Think about it för Hyundai (17 januari).

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.