Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ikea gör jätteevent på nätet

Publicerad: 31 Juli 2009, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Vakentävling, säckpipespelande skottar, en slösjungande Lasse Lindh och talkshow med Josefin Crafoord. Det är några av delarna i Ikeas lanseringskampanj för de nya sängarna under varumärket Sultan.


Den 6 augusti, klockan 9:00 börjar möbeljätten Ikea, via nätet,  sända en tävling där sex deltagare så länge som möjligt ska kämpa mot sömnen i en Sultan-säng från Ikea.

– Vi tyckte att det var en rolig idé att ge tittarna chansen att följa tävlingen genom att sända den direkt på nätet. Sedan får vi se hur länge tävlingen varar, för vi tror att det blir mycket svårt för deltagarna att hålla sig vakna i de bekväma sängarna, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige.

Var och en av deltagarna ligger i ett specialinrett sovrum och tittarna kommer att kunna påverka tävlingen genom att skicka antingen energikickar eller sömnpiller till de tävlande. Bland energikickarna finns en säckpipespelande skotte, ett barnkalas, en kopp kaffe eller varför inte en ukuleleorkester?

– Då skickar vi alltså in, till exempel, en livs levande skotte i sovrummet som spelar några truddelutter på sin säckpipa för att pigga upp den tävlande. 

Vill man hjälpa sin favorit kan man också försöka sabotera för konkurrenterna genom att skicka ett sömnpiller, som kan komma i form av Lasse Lindh som sjunger lugna låtar, eller slowmotion-mannen Felix Lancelot.

Tävlingen, som pågår fram till att bara en person fortfarande är vaken, knyts samman med en talkshow som sänds varje halvtimme. Josefin Crafoord och Johan Wiman är programledare.

Tävlingen ska marknadsföras via banners som blir livestreamade när tävlingen drar igång, plus via annonser på Facebook. Även pr blir en viktigt del för att skapa uppmärksamhet.

Tävlingen visas via Ikeas hemsida.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.