Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Ikea delades mest i april

Publicerad: 14 Maj 2012, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:22

Ikeas presentation av mediemöbeln Uppleva var den överlägset mest delade reklamfilmen förra månaden. Mycket av trafiken kommer dock utifrån.


Ämnen i artikeln:

IkeaUnruly Media

Varje månad listar dagensmedia.se vilka filmer som delas mest i bloggosfären, samt på Facebook, Youtube och Twitter. Listan tas fram med hjälp av Unruly Medias verktyg Viral Video Chart.

I april toppades listan av Ikeas introduktionsfilm om nya sortimentet Uppleva – en film som snabbt blev en av de mest delade i världen.

– Filmen har lite humor i sig, men dragningskraften som gör att folk har tittat och delat den här filmen ligger inte i humorn. Den är helt enkelt inte tillräckligt rolig för det utan antagligen har folk tyckt att produkten i sig är såpass intressant att de har velat dela med sig av informationen, säger Unruly Medias vd Lance Traore.

Ikea placerar sig skyhögt över tvåan på listan, Familjens version av Returpacks Pantamera-låt, eftersom kampanjen gått i fler länder än Sverige, och de svenska delningarna bara står för en del av totalen.

Returpacks kampanj finns med på mest delade-listan i två olika versioner – en fullängdsversion och en kortare variant.

– Den populäraste att dela med sig av har varit fullversionen av musikvideon med familjen. Tv-reklamen har drivit medvetenhet kring filmen och när folk sedan har sökt den på nätet har de hittat den längre versionen och delat och tittat på den istället, säger Lance Traore.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaUnruly Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev