Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

If om Alex och Sigges flyktingskämt: "Vi sponsrar inte själva innehållet"

Publicerad: 12 November 2015, 09:01
Uppdaterad: 11 Februari 2016, 11:01

Alex Schulman och Sigge Eklund skämtade om att klä ut sig till döde Alan Kurdi inför halloween, men huvudsponsorn If håller inte med om kritiken.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Det var för två veckor sedan som Alex Schulman och Sigge Eklund i sin podcast diskuterade temat halloween­dräkter, och ägnade sig åt frågan vilken som skulle vara den mest smaklösa utklädnaden.

Svaret de gemensamt kom fram till var Alan Kurdi, den tre-årige flyktingpojken som dog under en färd över Medelhavet – hand i hand med Michael Jacksson, som bjuder på godisklubbor.

Diskussionen inleddes med att Sigge Eklund berättade om när familjen bodde i USA, och om den amerikanska trenden att klä ut sig till döda kändisar på halloween.

Alex undrade om det inte är ganska smaklöst, varpå de konstaterade att om man verkligen "vill slå an på mörkret," då är det ju "den där Alan", som Sigge uttryckte det.

"Om jag klär mig i pojkkläder, och ligger i en skottkärra livlös, och du kör runt mig på festen", sa Sigge, varpå Alex konstaterade att det hade varit en utklädnad som "ingen skulle fatta".

"Om du har sådana där FN-soldat-kläder och jag har de här rutiga shortsen…" sa Sigge då, varpå Alex konstaterade att de efter någonting sådant antagligen inte skulle ha en enda sponsor kvar.

Skämtet om att klä ut sig till Alan Kurdi på halloween har nu väckt starka känslor, och Alex och Sigge kritiseras bland annat av skribenten och debattören Alen Musaefendic, som skriver i Aftonbladet Kultur:

" I vilken ände ska man börja för att fånga smaklösheten i det som hände? (…)Vi kan även nämna att utvecklingen pågått länge och att duon i sina 180 podcastavsnitt inte knystat ett ord om vår tids största utmaningar. När det väl hände var det i form av hån mot ett av dess ­allra yngsta offer. "

Huvudsponsor för Alex & Sigges podcast är If skadeförsäkring, som dock menar att de inte har någonting med saken att göra.

– Vi känner inte igen oss i Aftonbladets beskrivning av hur det diskuterades i podden, vi uppfattade det som Alex och Sigge diskuterade gränsdragningar för smaklös humor, säger Jessica Källman, pressansvarig på If, till Dagens Media.

Kommer det påverka ert sponsorskap på något sätt?

– Vi sponsrar Alex och Sigges podd, men inte själva innehållet. Vi har ingenting med det att göra.

Kan man säga vad som helst i en podd utan att det påverkar ert sponsorskap?

– Allt jag kan säga är att vi inte styr innehållet, utan bara sponsrar podden. Det är vår kommentar om saken.

Alex och Sigge vann igår kväll pris som Sveriges bästa podcast 2015 och utnämndes även till årets bästa humorpodcast i tionde upplagan av Svenska podcastpriset.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev