Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Idol-kampanj drog två miljoner

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Idoldeltagarnas bilddagböcker på Bilddagboken.se drog mellan oktober och december 1,5 miljoner besökare. Samtidigt gick 704.000 personer in på kampanjsajten på Bilddagboken.se.


Under Idol fick varje deltagare en egen bilddagbokssida designad av Wyatt Creative. Sammanlagt drog dagböckerna 1.467.977 besökare under perioden. Samtidigt besöktes kampanjsajten av 703.856 besökare.

- Syftet medkampanjen var dels att driva trafik till Idolsajten och att få Bilddagbokens medlemmar att få upp ögonen för Idol på Tv4.se och dels till att driva tittare till programmet. Kampanjen ledde också till att Bilddagboken blev en av de största hänvisningswebbplatserna till Idolsajten, säger David Leeb som projektlett kampanjarbetet på TV4.

Enligt honom är kanalen positivt överraskade över kampanjen spridningseffekt.

- Vi har ju erfarenhet av tidigare kampanjer och vet hur extremt effektiva kampanjer på Bilddagboken och Lunarstorm är. Det skapas en typ av kommunikation som äger rum i en miljö där ungdomarna känner sig trygga och där budskapen verkligen är anpassade till dem, säger Sara Zachrisson Hinderoth, byråledare på Wyatt Creative som ligger bakom kampanjen.

Kampanjsajten på Bilddagboken. David Leeb säger att valet på Bilddagboken beror på att att rätt målgrupp finns på sajten och det stora engagemenget som sajten skapar.

­ Målgruppen på sajten är svår att nå med en ordentlig räckvidd i andra medier. Det höga engagemanet som medlemmarna har på sajten gör också att det är enklare att skapa engagemang för kampanjer som går på sajten, säger David Leeb.

Wyatt Creative ingår i samma koncern som Bilddagboken och Lunarstorm.

- Vi jobbar gärna med andra sajter också och försöker att tydligare stå på egna ben men främst har det blivit lösningar för Wyatts sajter. Men det gör också att vi kan använda vissa unika verktyg inom gruppen som gör att kampanjerna blir väldigt enkla att sprida till sina vänner, säger Sara Zachrisson Hinderoth.

TV4 köpte också bannerutrymme på Bilddagboken för att driva på trafiken till kampanjsajten och de enskilda dagböckerna.

-Kunde betalar enbart för det köpta medieutrymmet men de virala kontakterna och spridningen gör ju att effekterna blir så mycket större, säger Sara Zachrisson Hinderoth.

Av Idol-deltagarna var östgöten Johan Palm den som drog flest besök med 356.887 stycken. Vinnaren, Kevin Borg, drog mindre än hälften, 173.479 besökare.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.