Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

IDG storsatsar på Ipad

Publicerad: 11 November 2010, 13:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Inför en eventuell Sverige-lansering av Apples läsplatta, rullar IDG ut flera titlar. ”Det kommer att bli en härlig upplevelse”, säger Andreas Leijon, chefredaktör på Macworld som blir först ut.


Ämnen i artikeln:

IDGIpad

Den första Ipad-titeln blir Macworld, som beräknas släppas den 9 december i år.

– Det är många som älskar det vi gör, men som vill använda det vi gör digitalt, säger Andreas Leijon, chefredaktör på Macworld, som menar att det kommer att innebär en stor skjuts för dem.

Han berättar vidare att den digitala versionen ska dra nytta av läsplattans alla fördelar, med exempelvis interaktiva inslag, och ser även stora möjligheter när det gäller annonsmarknaden.

– Det vanliga är väl att man har en interaktiv annons. Men det vi ser som den stora potentialen, det är exempelvis interaktiva kataloger. Advetorials skulle även kunna vara intressant, säger Andreas Leijon.

IDG planerar att släppa fler titlar framöver. Näst på tur står "Allt om Ipad".

– Det vi i första hand tittar på nu är de stora magasinen, men exakt vilka det är har vi ännu inte bestämt, säger Pontus Jeppsson, mobilchef på IDG, som berättar vidare att IDG:s stora satsning består av tre parallella spår.

Förutom Ipad-anpassade utgåvor av deras större titlar arbetar de även med en renodlad nyhetsapp, där material från sajten idg.se samlas.

– Läsplattan är intressant för oss av tre skäl. Det ena är att den kanalen passar vårt material väldigt bra. Det andra är att vi tror att vi kan göra paketeringar som gör det lättare för oss att betalat av läsarna, säger Pontus Jeppsson.

– Det tredje är att vi kan göra nya typer av erbjudanden till annonsmarknaden. Där finns många spännande möjligheter.

Han betonar samtidigt att man inte ska fixera sig vid just Ipad, utan att de framöver kommer att försöka finnas på ett antal olika plattformar.

För att få tillgång till nyhetsappen kommer användarna behöva köpa ett abonnemang, som betalas månadsvis eller halvårsvis.

Men Ipad-utgåvorna kommer läsarna inte att kunna prenumerera på, utan dessa kommer till en början att säljas som lösnummer – och priset kommer att ligga i nivå med deras fysiska motsvarigheter.

– Vi siktar på att kunna erbjuda prenumerationer, men plattformen tillåter inte det i dagsläget, säger Pontus Jeppsson.

Även mindre titlar kommer så småningom att släppas till läsplattan, men i en annan skepnad.

– Det kommer att bli enklare appar. Där tar vi printutgåvan och paketerar den som en app, eller en blädderbar pdf-läsare, säger Pontus Jeppsson.

Ipad-anpassade utgåvorna kommer att använda sig av Bonniers Mag Plus-plattform.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

IDGIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.