Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ica säljer varor med qr-koder

Publicerad: 13 Mars 2012, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Inspirerad av en koreansk Home Plus-kampanj säljer Ica, med hjälp av qr-koder, mat på Centralstationen i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ICA

I en uppmärksammad koreansk kampanj sattes affischer som såg ut som butikshyllor upp i tunnelbanan, där varje vara hade en qr-kod. När konsumenterna sedan skannade en vara hamnade den i en kasse som levererades hem till beställaren.

Nu gör Ica en variant på kampanjen, men med sina färdiga matkassar.

– Det är ett test för att se hur tekniken fungerar och hur kunderna reagerar på det, säger Jenny Egeland, pressekreterare på Ica.

I Icas version får dock alla som beställer en kasse hämta ut den och betala i en butik. Jenny Egeland ser kampanjen som en utveckling av de färdiga matkassarna som Ica sålt i ett års tid.

– Jag vet att de gjort liknande saker i Norge och det har fallit väl ut.

Än så länge finns inga planer på att gå så långt som i Korea där pendlare kunde välja fritt bland butikens alla varor.

Icas test ingår i projektet Jetshop Superstore på Stockholms Central.

Övriga deltagare är Nelly.com, Discshop, Webhallen, Grandparfym, Henrikssons Husvagnar/Camping varuhuset, Kotteshoppen, Bra Sommar Möbler, KyssJohanna, Musikaffären, SC Styling, Klossbutiken, Billiga arbetskläder, Handelsboden och Shirtstore.

Rebecka Lindberg

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.