Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Ica bemöter de globala jättarna med digitalisering

Coop och Lidl är inte längre de största konkurrenterna – i stället måste Ica förhålla sig till aktörer som Google och Amazon.

Närhet mellan marknad och it är receptet som ska ta Ica in i framtiden. "Vi måste tvätta bort 'vi och dem'”-känslan, säger Camilla Carlell, crm- cch utvecklingschef.

Digitaliseringens snabba framfart har sedan länge försatt retailbranschen i ett utsatt läge. Det gäller inte minst i Sverige, där kanske framför allt den svenska matvaruhandeln ligger efter i jämförelse med andra marknader.

Den svenska matvaruhandeln har länge varit en liten och homogen marknad, med två eller tre starka spelare. Enligt Camilla Carlell, crm- och utvecklingschef på Ica och som driver arbetet med att digitalisera Icas erbjudande, är det ett läge som inte driver konkurrensen.

Samtidigt ser Ica inte längre Coop eller Lidl som det enda hotet. I likhet med i princip samtliga aktörer som vill ta en position på den digitala spelplatsen är hotet istället Google, eller – som Camilla Carlell själv uttrycker det – "det stora företaget på A" (Amazon reds anm). Ica är också pressade från lågprisaktörer, dagligvaruhandeln online och restauranger.

– Det är en stor omställning för oss att konkurrenten inte längre är fysiska aktörer som Coop, som vi har koll på och där vi vet hur vi ska möta dem, säger Camilla Carlell.

Det stora skiftet kom när Amazon köpte amerikanska Whole Foods sommaren 2017. Då tror Camilla Carlell att många fick en klump i magen och insåg att det inte är en omöjlighet att en enda stor spelare kan svälja hela marknaden. 

– Vem det blir kommer handla om kunddata. Den som har närmast relation till sina kunder är den som kommer att segra. Och där har ju Google, Facebook, Amazon och Apple ett enormt försprång, även om vi inom daglivarubranschen också sitter på mycket data.

För att möta konkurrensen från de globala jättarna och bli ledande digitalt inom den svenska matvaruhandeln har Ica varit tvungna att ändra arbetssätt . Därför har man Ica:s marknadsavdelning skapat ett program som syftar till att skapa agila arbetsmetoder med fokus på närhet mellan affärer och it – två delar som tidigare varit allt för åtskilda inom bolaget.

– Det är ingen hemlighet att många it-projekt hamnar med för sen leverans, till för hög kostnad och i slutändan resulterar i fel grej. Den lärdomen har inte bara landat hos oss, utan hos många bolag. På Icas marknadsavdelning har vi kommit fram till att vi måste driva it-projekt på ett annat sätt, säger Camilla Carlell.

Närhetsprincipen är viktig i den agila metododen. Nyckeln för Ica har varit att samlokalisera alla medarbetare på samma fysiska plats och skapa gemensamt ansvar för affären.

– Vi måste tvätta bort "vi" och "dem" känslan mellan marknad och it, för affären kommer inte vidare om vi inte får utvecklingen med oss.

"Fail fast" är en regel som tas fasta på. Därför har Ica dessutom börjat med kvartalsvisa omplaneringar, för att snabbt kunna ändra riktning i pågående projekt.

Den största utmaningen under digitaliseringsresan har hittills varit att få med sig hela företaget, säger Camilla Carlell.

– Vi måste få hela företaget att gå i takt. Vi är ju som en stor armé; även om en person börjar göra något spelar det ingen roll om inte alla kommer med.

Hur gör ni för att lyckas med det?

– Vi har inte helt och håller lyckas få med oss hela företaget ännu, men vi jobbar mycket med att föregå med gott exempel. Vi försöker visa skeptikerna att digitaliseringen gör din arbetsdag roligare, att det förenklar för dig. Största vinsten är att få bort manuella moment, vilket är väldigt skönt för dem som sitter med dessa idag. Samtidigt blir de oroliga; vad är det som händer med mitt jobb? Då får man förklara att det finns plats för dig på den digitala resan.

Vad tror du har varit avgörande för att ni befinner er där ni gör idag?

– Framgångsfaktorn ligger i ett inte ge upp. Vi började med det här programmet för Ica:s marknadsavdelning i januari 2017, men hade innan dess jobbat med att övertyga ledning att det var rätta vägen att gå. Det är lätt att bli missmodig i den resan. Även om vårt företag är marknadsledande idag, måste vi säkerställa att vi lever i 100 år till.

I slutet av 2016 lanserade Amazon världens första fysiska butik helt utan kassor. Det blev en stor snackis världen över och väckte frågor kring om den kassalösa butiken är framtiden.

– Vem är det nu som har sagt det; allt som kan digitaliseras kommer digitaliseras? Det innebär att sådant som vi tar för givet idag, såsom kassalösningar i vår värld, kommer att se ut på ett annat sätt i framtiden. Det är jag helt övertygad om, säger Camilla Carlell.

Men enligt henne kommer den typen av utveckling kräva en hel del förberedelser inom matvaruhandelns butiker.

– Vissa av våra butiker har ju självutcheckning med kvittokrav för att komma ut genom grinden. Men i vår bransch krävs det mycket för att inte inbjuda till dåligt beteende och riskera att skapa negativa konsekvenser. Vi måste se till att det är bra för både butiken och kunden.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-04-03 05.00Uppdaterad 2018-04-03 07.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: