Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

IAB ställer sig bakom MMS webbvaluta

Publicerad: 15 juni 2015, 07:28
Uppdaterad: 30 juni 2016, 11:10

MMS är bäst lämpat att vidareutveckla en valuta för online video. Det anser branschorganisationen IAB Sverige.


Ämnen i artikeln:

IABMMS

En gemensam valuta för reklam i webb-tv har länge efterfrågats av mediebranschen. Målet är att MMS ska leverera heltäckande siffror på all rörlig bild, både i traditionell tv och online video, och planen är att mätningarna ska vara igång vid årsskiftet.

Nu ställer sig IAB Sverige bakom MMS valuta. En arbetsgrupp under ledning av David Mühle, regional director på Videplaza, har under våren utvärderat olika aktörer på den svenska marknaden och enligt den är det MMS som är bäst lämpat att ta fram en valuta.

Anledningen är bland annat att MMS har kommit längst i sitt arbete och att de har en "tydlig framtidsagenda".

– Hela webbvaluta-biten för online video är en ganska komplex och svår fråga på många sätt och många spelare på marknaden har tagit egna initiativ, men vi behöver en riksbank för att börja och vi ser MMS som den samlande kraften som har möjlighet att göra det, säger David Mühle, till Dagens Media.

IAB Sverige följer noga vad som händer i andra länder och hoppas nu att fler aktörer ställer sig bakom MMS valuta.

– Vi är bara en intresseorganisation och beslutar ingenting, men det betyder ändå en del för marknaden. Desto fler som ställer sig bakom desto bättre.

Magnus Anshelm, vd på MMS är glad över IAB:s beslut:

– Det är glädjande att arbetsgruppen när de har granskat de olika alternativen kommit fram till att vi mäter bäst, är mest etablerade, har högst kvalitet och kan släppa det snabbast. Det tycker vi är enormt positivt. Vi tror också att det är väldigt bra att det är ett icke vinstdrivande bolag som omfattar alla som vill vara med som gör mätningen, det är helt avgörande för en branschvaluta.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IABMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev