Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

IAB: Så mycket ökar intäkterna från mobilannonsering

Display driver på reklamintäkterna från mobilannonseringen – ökar andel till 54 procent.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Juli 2017, 05:30
Uppdaterad: 11 Juli 2017, 07:08

Ämnen i artikeln:

IAB

Nordamerika står för den största andelen när det kommer till intäkterna för mobilannonsering.

Färska siffror från IAB och analysföretaget IHS Markit visar att mobilannonsering på ett globalt plan fortsätter att öka i en rasande takt. Intäkterna ökade med 60,5 procent mellan 2015 till 2016 – från 52 miljarder dollar till 83 miljarder dollar.

Displayannonsering i mobilen står för den största ökningen med en tillväxt på 64,3 procent medan sök i mobilen ökade med 61,1 procent. Meddelandetjänster i mobilen ökade bara med 11,2 procent då användare rör sig bort från operatörägda meddelandetjänster till appbaserade meddelande-plattformar.

Under 2016 ökade display sin andel till 54 procent (45 miljarder dollar) globalt, sök tar en andel på 42,8 procent (36 miljarder kronor) medan meddelandetjänster fortsätter att minska med en andel på 3,1 procent (2,6 miljarder dollar).

– De senaste siffrorna för "Global mobile advertising revenue" bekräftar att vi befinner oss i en mediekonsumtions- och annonsmiljö där mobilen kommer först. Mobilen fortsätter att ligga i framkant av den digitala annonstillväxten i Europa och vilket visar på att det är en prioritet för annonsörer, byråer och publicister, säger Townsend Feehan, vd för IAB Europa, i en kommentar.

Den regionala andelen av den totala summan på 83 miljarder dollar (2016):

  • North America: 46% (€29bn / $38bn)
  • Asia-Pacific: 33% (€21bn / $27bn)
  • Europe: 19% (€12bn / $16bn)
  • Middle East & Africa: 0.8% (€0.5bn / $0.7bn)
  • Latin America: 0.7% (€0.4bn / $0.5bn)

Tillväxten mellan 2015 och 2016 i procent:

  • North America – 73%
  • Latin America – 57%
  • Asia-Pacific – 52%
  • Europe – 48%
  • Middle East and Africa – 46 %

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.