IAB: Så mycket ökar intäkterna från mobilannonsering

2017-07-11 07:30 Hanna Frick  
Nordamerika står för den största andelen när det kommer till intäkterna för mobilannonsering.

Display driver på reklamintäkterna från mobilannonseringen – ökar andel till 54 procent.

Färska siffror från IAB och analysföretaget IHS Markit visar att mobilannonsering på ett globalt plan fortsätter att öka i en rasande takt. Intäkterna ökade med 60,5 procent mellan 2015 till 2016 – från 52 miljarder dollar till 83 miljarder dollar.

Displayannonsering i mobilen står för den största ökningen med en tillväxt på 64,3 procent medan sök i mobilen ökade med 61,1 procent. Meddelandetjänster i mobilen ökade bara med 11,2 procent då användare rör sig bort från operatörägda meddelandetjänster till appbaserade meddelande-plattformar.

Under 2016 ökade display sin andel till 54 procent (45 miljarder dollar) globalt, sök tar en andel på 42,8 procent (36 miljarder kronor) medan meddelandetjänster fortsätter att minska med en andel på 3,1 procent (2,6 miljarder dollar).

– De senaste siffrorna för "Global mobile advertising revenue" bekräftar att vi befinner oss i en mediekonsumtions- och annonsmiljö där mobilen kommer först. Mobilen fortsätter att ligga i framkant av den digitala annonstillväxten i Europa och vilket visar på att det är en prioritet för annonsörer, byråer och publicister, säger Townsend Feehan, vd för IAB Europa, i en kommentar.

Den regionala andelen av den totala summan på 83 miljarder dollar (2016):

  • North America: 46% (€29bn / $38bn)
  • Asia-Pacific: 33% (€21bn / $27bn)
  • Europe: 19% (€12bn / $16bn)
  • Middle East & Africa: 0.8% (€0.5bn / $0.7bn)
  • Latin America: 0.7% (€0.4bn / $0.5bn)

Tillväxten mellan 2015 och 2016 i procent:

  • North America – 73%
  • Latin America – 57%
  • Asia-Pacific – 52%
  • Europe – 48%
  • Middle East and Africa – 46 %

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt