Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

IAB kallar in konsult – ska lösa adblockerfrågan

IAB Sweden och publicister från drygt 20 olika företag samlades i går för att diskutera hur man ska tackla adblockers och förlorade reklamintäkter. Nu kallas en speciell konsult in för att ena branschen.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Februari 2016, 06:00
Uppdaterad: 01 Februari 2016, 16:59

Ämnen i artikeln:

IABAdblockers

Som Dagens Media tidigare skrivit om har adblockers orsakat stor debatt inom mediebranschen. Med hundratals miljoner på spel har den omdiskuterade tjänsten kommit att bli hatad av vissa och älskad av andra.

Under måndagen träffades IAB tillsammans publicister från drygt 20 olika företag, bland annat Bonnier, Stampen och Schibsted.

På agendan stod adblockers och Charlotte Thür, vd för IAB Sweden, var en av initiativtagarna till mötet.

– Det kändes bra och framför allt så var det skönt att vi alla fortfarande är enade om att det måste till en förändring. Som det ser ut idag är läget ohållbart och det behövs ett branschinitiativ, säger hon till Dagens Media.

Som Dagens Media tidigare har skrivit om jobbar IAB och publicisterna utifrån två olika linjer. En linje där man helt blockerar adblockers och en linje där man ska jobba för att förbättra annonsmiljön.

Charlotte Thür betonar att man jobbar för att nå en lösning som alla är nöjda med, både publicister och användare.

– Vi ska ta in en konsult som ska göra en utvärdering och försöka få fram en modell som gynnar alla. Men ingenting är helt bestämt ännu. Jag hoppas att alla förstår att vi lever i en annonsmarknad, betonar Charlotte Thür.

Det finns flera olika förslag på hur man ska lösa den rådande situationen. Charlotte Thür tror dock inte att en prenumerationstjänst där man betalar en månadskostnad för att slippa reklamen är svaret.

Hon tror mer på en lösning med mikrobetalningar där man betalar en mindre summa för de sidor man själv önskar blockera reklamen på.

Ämnen i artikeln:

IABAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.