Digitalt
IAB Europe lämnar in handlingsplan för att lättare efterleva dataregler
Publicerad: 4 april 2022, 08:07
IAB:s svenske vd Kenneth Danielsson.
Efter att den belgiska dataskyddsmyndigheten krävt förändring av IAB Europas Transparency & Consent Framework har organisationen och dess medlemsföretag tagit fram en handlingsplan. Den ska nu möjliggöra en uppdaterad version av TCF som är lättare att efterleva.
Dagens Media har tidigare rapporterat om att EU Data Protection Authorities tillsammans med den belgiska dataskyddsmyndigheten (APD) kräver en förändring av IAB Europas Transparency & Consent Framework (TCF). Dels betraktas IAB Europe som personuppgiftsansvarig för den behandling som sker inom TCF:s samtyckesfunktioner, dels slår beslutet fast att IAB Europe behöver utveckla ramverket.
LÄS OCKSÅ: IAB Europa överklagar beslutet om ramverket
I mars överklagade IAB Europe beslutet om att organisationen skulle vara ansvarig för personuppgifter och nu lägger samma organisation fram en handlingsplan för TCF utifrån den belgiska dataskyddsmyndighetens beslut.
I ett pressutskick från IAB Sverige till Dagens Media står att IAB Europe har strävat efter att lämna in TFC för godkännande som en transnationell GDPR-uppförandekod.
”Den handlingsplan som lämnas in idag är ett viktigt steg i denna riktning. Handlingsplanen är resultatet av djupgående diskussioner bland IAB Europes medlemsföretag som implementerar TCF och sammanträder i de befintliga TCF-arbetsgrupperna. Planen beskriver åtgärder som verkar vara bäst lämpade för att uppfylla APD:s tolkning av GDPR och de skyldigheter beslutet skapar för IAB Europe”, skriver IAB.
LÄS OCKSÅ: Beslut om IAB Europas ramverk – detta innebär det
Vidare står att handlingsplanen markerar en viktig milstolpe och ska kunna möjliggöra en uppdaterad version av TCF, som ska vara lättare att efterleva, kan rullas ut under granskning av den belgiska dataskyddsmyndigheten, APD.
Transparency & Consent Framework
TCF är ett ramverk som ska hjälpa publicister, annonsörer och teknikleverantör att hålla sig på rätt sida om EU:s dataskyddsförordning GDPR när det kommer till transparens och användarsamtycke. Ramverket ligger bland annat till grund för cookie-bannern. Beslutet slog ned som en bomb i onlinemarknadsföringsvärlden.