Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

IAB-bloggen: "Ingen mätning, inga pengar"

Charlotte Thür, vd för IAB Sverige. Foto: Janne Naess

I det senaste blogginlägget från IAB avhandlas den omdebatterade frågan om viewability.

Viewability är en het fråga inom online video-marknadsföring och man har på allvar börjat diskutera viewability som ett viktigt kvalitetsmått.”Ingen mätning, inga pengar”, menar Fredrik Lagerströms, The and partnership, i IAB’s task force Online Video.

Problemet med viewability är att det stundtals blir skillnader mellan det antal annonsvisningar som man betalar för och det antal annonsvisningar som en tittare har möjlighet att se. IAB och Media Rating Council (USA) har publicerat rekommendationer för viewability-måttet både för display- och videoannonser.

Det finns en förvirring i branschen om vad ”viewability” är. I grunden är det ”opportunity to see”, alltså om någon kunde se annonsen. Annonsörer har länge blivit lurade av publicister och genom att mäta viewability kan annonsörerna sortera bort de publicister som levererar impressions utan att visa annonsen tycker  David Björk, MediaCom, ordförande för IAB Sveriges task force Online Video.

Publicerad 2018-02-20 13.50Uppdaterad 2018-02-20 13.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: