Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"I Sverige tar man den obekväma diskussionen"

Publicerad: 2 November 2010, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Tre frågor till Patrick Gardner, vd på Perfect Fools som är aktuell med ett kapitel om Sverige i Creative Socials-boken ”Digital advertising: past, present & future”.


Varför har du skrivit ett kapitel om Sverige?

– Idén föddes vid ett Creative Social-möte i Berlin där vi ritade upp ett par teman som skulle vara med i boken. Relativt sent i processen lyfte jag in mina egna idéer om Sverige. Det jag ville svara på är de frågor som jag får ute i världen, varför lyckas svenskar så bra med digital reklam?

I boken lanserar du begreppet Sverige 2.0 - vad betyder det?

– Sverige har förändrats sedan 1900-talets välfärdsstat. Det som intresserade mig var att trots att Sverige fungerar annorlunda idag så är landet fortfarande mycket framgångsrikt. Jag förespråkar inget speciellt system men i vissa avseenden går det till och med bättre för Sverige nu. Titta bara på H&M och Ikea. Det är det jag menar med Sverige 2.0.

Vad skiljer oss svenskar från andra länder?

– Ni är ett hårt arbetande folk med mycket ärlighet och lojalitet. Sitter man vid ett projekt i USA och ser något som är knasigt säger folk ingenting förrän saken exploderar. I Sverige tar man den obekväma diskussionen. Att man har fem veckors semester gör också att man kan återgå till arbetet utvilad istället för att vara utbränd hela tiden. Ni svenskar borde inte underskatta vilket bra anseende landet har utomlands.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.