Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Hur hantera Tiktok-generationen? Dags för Dagens Medias temavecka om framtidens mediekonsumenter

Publicerad: 22 november 2021, 06:17

Under veckan väntar intervjuer, analyser och fördjupningar på temat framtidens mediekonsumenter.

Foto: skynesher

Nu sparkar Dagens Media igång årets sista temavecka där vi riktar fokus mot barn och ungas mediekonsumtion. Vilka är framtidens mediekonsumenter? Hur beter de sig? Dessutom pratar vi med mediehusen, annonsörerna och experterna om vilka strategier som behövs för att nå dem.


Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Framtidens mediekonsumenterTiktok

Den generation som i dag växer upp har en helt annan relation till medier än sina föräldrar. Dagens medieutbud är enormt och informationsflödet är ännu större. Antalet nya plattformar som tävlar om unga mediekonsumenters fokus ökar snabbt och våra barn och tonåringar förflyttar sig i lika hög hastighet som världsvant mellan de nya initiativen. Men det som ena dagen får ungdomarnas fulla uppmärksamhet kan också snabbt kännas passé.

Av Svenskarna och internets senaste rapport framgår att sociala medier är den främsta digitala nyhetskällan bland barn och ungdomar i skolan. Samtidigt rapporterar vi på Dagens Media i dag mycket om hur pengarna från publiken blir viktigare och viktigare för de traditionella mediehusen. Av det skälet är det förstås högst angeläget för dessa att förstå även nästa generations mediekonsumenter och fånga deras intresse – om inte hotas av uppenbara skäl den intäktsmodell som av många i dag lyfts som den mest framgångsrika.

Hur ska medierna navigera i detta? Vilka strategier kommer att bli viktiga för att nå den här – så oerhört viktiga – gruppen? Sociala medier är förstås en given väg – så hur jobbar de medier som blivit framgångsrika där? Och vad behöver marknadsförarna tänka på för att fånga dagens unga? Vilka mediekanaler når man dem på – och vilka kan man helt hoppa över? En plats där många unga samlas är inom e-sporten, men vilka hittar man där och hur bör annonsörer som vill synas där tänka? Dagens Media bryter ned siffrorna och pratar med experterna för att förstå morgondagens mediekonsumenters beteende.

LÄS OCKSÅ: Linnéa Kihlström: Orolig för hur du ska nå framtidens mediekonsumenter? Se hit!

På Smålandsposten har man nyligen dragit i gång ”Ungredaktionen” igen efter ett uppehåll på elva år. Syftet? Att nå en yngre målgrupp. Dagtid går redaktionsmedlemmarna på gymnasiet, på fritiden pysslar de med nyhetsrapportering. Både Smålandsposten och Västerbottens-Kuriren ser det som viktigt att ha ett ungdomsperspektiv när de väljer jobb och vinklar.

På såväl Aftonbladet som Dagens Nyheter läggs mycket tid på att bygga en relation med den yngre målgruppen genom att finnas där unga tillbringar sin tid. Det anses viktigare än val av vinkel.

Samtidigt blir det för mediehusen allt svårare att nå gruppen barn- och unga, eftersom de inte längre bara konkurrerar med andra motsvarande mediehus. ”Långkörarna” Kamratposten och Lilla Aktuellt, samt nykomlingen i sammanhanget, SvD Junior, vittnar om hur de numera inte bara tävlar med varandra om barnens uppmärksamhet utan med storspelare som Tiktok och Youtube.

För är det något vi vet om unga så är det att de tycker om att titta på video. Fast helst på sociala medier då, tablå-tv vet de knappt vad det är. Men intresset för rörligt borde väl ändå de traditionella tv-husen kunna dra nytta av, eller? Vi har pratat med Nent, Discovery och TV4 om deras arbete med att nå de yngre och hur de ska bli relevanta för Tiktok-generationen. Och förstås med SVT, som ju har ett särskilt uppdrag, när det kommer till att nå de yngre.

Och så har vi gett oss ut på stan för att säkerställa att vi inte bara pratar om utan också med framtidens mediekonsumenter.

Utöver det får du under veckan analyser av Mediavisions Marie Nilsson och Schibsteds Agnes Stenbom.

Varmt välkomna till Dagens Medias sista temavecka för i år!

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.