Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hundratals projekt planerade - när Youtube storsatsar

Publicerad: 28 Januari 2020, 11:17

Youtube storsatsar på egenproducerat material

Foto: Irfan Ahmad. Pixabay

Förra året fattade Youtube beslut om att bolagets egenproducerade material hamnar framför betalväggen. Nu meddelar bolaget att en storsatsning med ett hundratal projekt är planerade under 2020.


Ämnen i artikeln:

Youtube

I maj förra året presenterade Youtube en ny distributionsstrategi. Beslutet innebar att bolagets egna klipp, ”Youtube Original” blir tillgängliga för samtliga användare efter att betalväggen för att se dessa klipp hävts. I stället för betalväggen skulle Youtube visa reklamannonser i klippen. Användare som ville undvika reklamavbrott hänvisades till premiummedlemskapet.

Drygt ett år efter att den nya distributionsstrategin offentliggjorts, berättar Susanne Daniels, global head of original content på Youtube, för Adweek att bolaget väljer att fördubbla sitt egenproducerade innehåll, från ett femtiotal originalfilmer och serier till ett hundratal nya projekt som är planerade under 2020. 

– Det kan handla om allt från utbildning till personlighetsdrivet innehåll och musikevenemang. Vi siktar på att utöka vårt utbud till det bästa Youtube har att erbjuda till en global marknad, säger Susanna Daniels.

Patrik Karlsson

Reporter

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.