Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hulu lanserar self-serve-plattform för annonsörer

Publicerad: 20 Juli 2020, 07:51

Hulu satsar på en self-serve-plattform eftersom det ofta är krångligt och dyrt att annonsera i tv, säger Faye Trapani, som är ansvarig för Hulu ad manager.

Hulu ad manager riktar till en början in sig på små och mellanstora annonsörer.


Ämnen i artikeln:

streaming

Streamingtjänsten Hulu rullar ut self-service verktyget ”Hulu Ad Manager” som till att börja med fokuserar på små och mellanstora annonsörer, rapporterar Digiday

Inte bara kan man runda Disney-ägda Hulus säljavdelning genom att använda verktyget, summan en annonsör behöver investera är dessutom relativt låg: 500 dollar, motsvarande cirka 4500 svenska kronor.

Faye Trapani som är ansvarig för Hulus self-service plattform säger till tidningen att man satsar på en self-service-plattform eftersom det ofta är krångligt och dyrt att annonsera i tv, och Hulu vill bidra till förändring. 

Många annonsörer efterfrågar större flexibilitet och lägre priser vad gäller tv-reklam, och Hulus plattform kan få annonsörer att backa från lokala tv- och radioaktörer initialt, men även på sikt från jättar som Youtube, tror Potbellys marknadschef Brandon Rhoten.

– Om Hulu öppnar verktyget för fler annonsörer i år kommer jag att lägga pengar där, och jag hade inte tänkt investera i Hulu i år, säger han.

Även Rebecca Traverso, vd på Thirdlove ser positivt på initiativet, och på att annonsörer får direkttillgång till allt fler annonsverktyg. Self-service-modellen gör att annonsörer kan spara pengar genom att skippa mellanhanden, snabba på takten och genomföra, i detta fall tv-köpet, inhouse.

– Oavsett om det gäller streaming eller linjär-tv så är man annars beroende av rapporter som kommer från byråer, och dessa kan komma veckor efter en kampanj, säger hon.

Det finns dock mycket utvecklingsarbete kvar att göra kring Hulus annonsverktyg innan det kommer i närheten av exempel Google och Facebooks motsvarigheter – och innan det öppnas upp brett för fler annonsörer, skriver Digiday.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

streaming

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.