Hon ska fixa Aftonbladets nätaffär

2009-12-11 09:14  

Aftonbladets tv-chef Elsa Falk får nyinrättad tjänst. ”Vi ska fokusera ännu mer på att ta betalt från våra läsare”.

Aftonbladet.se har en enorm räckvidd – men brottas som alla andra medieföretag med ett dilemma: hur man ska ta betalt från nätanvändarna.

Den 1 januari tillsätter därför Aftonbladet en kommersiell redaktionschef. Tv-chefen Elsa Falk får jobbet.

– Vi ska fokusera ännu mer på att ta betalt från våra användare. Det är ett gemensamt projekt mellan de som jobbar med affären och redaktionen. Min uppgift är att hålla ihop detta på den redaktionella sidan, säger hon till Dagensmedia.se.

Relationen mellan tidningshusens annonsavdelningar och redaktioner har traditionellt varit en aning spänd. Elsa Falk tror att de båda måste jobba ännu närmare varandra i framtiden.

– Det måste ske, inte bara på Aftonbladet. Vi ska inte tumma på den journalistiska integriteten, men våra besökare måste finansiera det som vi gör. Detta måste vi på Aftonbladet bli duktigare på och det är inte bara vi som tänker så.

Elsa Falk tillträder den 1 januari. Vem som tar över som tv-chef är inte bestämt.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt