Digitalt
Hon går från Bonnier till Life of Svea
Publicerad: 29 januari 2021, 13:58
Jenny Rahm har lämnat Bonnier för rollen som chief commercial officer (CCO) på Life of Svea.
På Bonnier News har Jenny Rahm arbetat som övergripande ansvarig för den gemensamma annonsorganisation som bildades våren 2019 i samband med att Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle slogs ihop.
Men i januari lämnade hon jobbet för att bli chief commercial officer (CCO) på Life of Svea AB, som äger sajter som Familjeliv, Allt för föräldrar och Nyheter24. På mediehuset blir hon ansvarig för alla kommersiella intäkter.
Life of Svea omsatte 2019 47,3 miljoner kronor, vilket är något mer än året innan då nettoomsättningen landade på 45,7. Ebit-resultatet för 2019 uppgick till 12,4 miljoner, att jämföra med 13 miljoner 2018.
Förra våren blev Life of Svea föremål för en granskning i Dagens Media, vilken visade på stora brister i arbetsmiljön. Flera medarbetare som då arbetade där eller tidigare hade gjort det vittnade i artikeln om mobbarkultur, personalflykt och arbetstvister. Grundaren och vd:n Peter Scheffer tillbakavisade dock flera av medarbetarnas påståenden, men medgav samtidigt att bolaget gått igenom en turbulent tid.
Life of Svea i siffor 2019 (2018)
Nettoomsättning: 47,3 (45,7 miljoner)
Resultat (ebit): 12,4 (13 miljoner)
Nettomarginal (procent): 24,91 (28,18)
Soliditet (procent): 23,4 (56,5)