Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hologram gör butiker digitala

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sedan i september är den föredetta Microsoftchefen Öjje Holt vd på Sale Nordic Action Marketing. Nu vill han vara först med att lansera digitala hologram i marknadsföringssyfte.


Hologram från Holocube. Media Markt blir första kund att använda "Holocube" när lanseras i Sverige den 19 februari.

- Vi tror att vi kommer ha ett tiotal enheter rullande. De kostar ungefär 50 000 kronor styck men vi hyr ut dem, säger Öjje Holt, som tidigare jobbat nio år på Microsoft som chef för deras underhållningsprodukter.

Sale Nordic Action Marketing, tidigare Field Marketing, tecknade i slutet av förra året avtal med de belgiska upphovsmännen om ensamrätt till produkten på den nordiska marknaden.

- Vi omsatte 200 miljoner kronor 2008 och jobbar både med butik och event och har även startat en ny design- och kommunikationsavdelning. Men vi är väldigt okända, det här kan vara ett steg i riktning att öka kännedomen om oss.Enligt Öjje Holt ska hologramkuben inte ställas i mataffärer eller användas till lanseringar av juicer och liknande produkter.

- Det handlar om exklusivare grejer, hemelektronik och liknande, tillverkare som vill ha en butikskommunikation som sticker ut och ger en wow-känsla.

Till skillnad från digital utomhusreklam och vanliga bildskärmar syns hologrammen bättre ju mer ljus det finns runt om. Filmerna som ligger till grund för hologrammen kan enligt Öjje Holt vara vanliga videofilmer som sedan designas om av uppfinnarna i Belgien.

- Enklare saker kostar ungefär 3 000 kronor att göra, men det går att ladda enheterna med upp till åtta timmars film.Enligt honom har utvecklingen för butiksreklam gått trögt hittills.

- Det är roll-ups och samma skylttyper som använts under lång tid. Vi har inte varit bättre själva men hoppas att det här kan vara ett steg mot att kunna jobba bredare med alla sinnen i butik. Det går till exempel enkelt att koppla ljud till enheterna.

Än så länge går det att göra hologram som är 15 eller 19 tum stora, men en modell på 46 tum är på gång.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.