Hobbex tar hjälp av Splay

2017-12-14 11:42  

Postorderföretaget Hobbex re-lanserar sitt varumärke: "Vi vill inte vara ett bolag med analogt fokus i en digital värld".

Hobbex tar Youtube-vägen när de nu ska re-lansera sitt varumärke. Postorderföretaget vill nu hitta en ny position på marknaden med ny produktlinje.

För att sjösätta förändringen tar det svenska hobby- och prylföretaget hjälp av Youtube och Splays nya contentbyrå med en ny strategi och en ny digital kommunikationsplan.

– Vi vill inte vara ett bolag med analogt fokus i en digital värld. I detta arbete är det viktigt att hitta en långsiktig lösning för att driva trafik till vår digitala affär, det är där vi ser att vår nya målgrupp rör sig. För denna nya målgrupp ska Splay hjälpa oss att höras och synas genom att bygga en egen kanal på Youtube, säger Tobias Bjurhall, marknads- och affärsutvecklingschef på Hobbex, i ett pressmeddelande.

Tillsammans med Splays har de byggt den egna Youtube-kanalen "Nördtuben", i vilken man bland annat kan se humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman). Startskottet för Nördtuben var i september i år.

"Nördtuben" har i dag omkring 13 000 prenumeranter, där de populäraste klippet än så länge är JLC:s video "Vi pimpar Calles bil".

– En Youtubekanal, eller en branded channel, är ett sätt för varumärken att strategiskt jobba både med varumärkesbyggande effekt samtidigt som man i samma investering kan utvärdera den direkta konverteringen. Resultatet blir att varumärken kan agera underhållningskanal och spelar då på konsumentens villkor, säger Victor Ljungberg, managing director Splays strategiska contentbyrå, i ett pressmeddelande.

Hobbex nya butikskoncept planeras rulla ut under första halvåret 2018.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt