Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hjärnscanning för rätt reklam

Publicerad: 16 november 2011, 13:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Hjärnskanning gör det möjligt att testa sig fram till den bästa reklamfilmen eller varumärkeskonceptet. Det var budskapet från Kim Cramer, delägare i varumärkesbyrån BR-ND.


Det kan vara svårt att veta vilken av alla logotyper som egentligen är mest omtyckt eller vilken reklamfilm som ger den mest positiva bilden av ett varumärke. Att fråga någon rakt på sak kan vara missvisande. Vill du istället ha sanningen kan du skanna folks hjärnor, enligt Kim Cramer.

– Vi gjorde tre nya varumärkesförslag för en kund. Genom att sedan skanna hjärnorna på människor som tittade på namnen och logotyperna kunde vi välja rätt förslag, sa hon under sin presentation.

En del namnförslag gav negativa känsloutslag i hjärnskanningen, medan andra gav mer positiva känslor. Samma sak med logotyperna. En del gav upphov till positiva känslor, som benämndes ”åtrå”, ”lust”, ”värde” och ”förtroende” i hjärndiagrammet.

– Resultatet är ett nytt varumärkeskoncept för De Telefoongids baserat på den här forskningen, sa Kim Cramer.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.