Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hi-Media köper Adlink

Publicerad: 7 Juli 2009, 15:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Franska Hi-Media köper tyskägda Adlink för 30 miljoner euro.


Säljare är Adlink Internet Media. Det senare ingår i sin tur i ISP United Internet. Adlinks bolag Sedo och Affilnet ingår inte i köpet.

Tyskarna har försökt sälja Adlink i 18 månader, då man gav Morgan Stanley uppdraget att hitta en köpare. Först nu är alltså en affär i hamn.

Adlinks omsättning under det första kvartalet 2009 var 14 miljoner euro. Bolaget värderas till drygt 29 miljoner euro.

Den ganska komplicerade betalningsmodellen inkluderar 12 miljoner euro i kontanter samt att Adlink får 11 procent och en styrelseplats i Hi-Media.

Affären innebär att Hi-Media gör intåg på den holländska, italienska och engelska marknaden, samt kan fördubbla sin närvaro på den viktiga tyska marknaden, enligt ett pressmeddelande från Hi-Media.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.