Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hemnet lanserar Ipad-app

Publicerad: 18 November 2010, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Hemnet talar om vägen till framgång under årets och passar på att presentera nya Ipad-appen för SIME-publiken, signerad Apegroup.


Hemnet har satsat hårt på att utveckla sin sajt och pröva fler digitala plattformar sedan Carl-Henrik Borg tillträdde som vd för snart två år sedan. Förra sommaren släppte Hemnet sin första Iphone-applikation i samarbete med Apegroup och i somras kom en app för Android.

En ny sajt håller på att rullas ut i höst – och så snart Apple lanserar sin Ipad planerar bostadstjänsten att släppa första appen för plattformen.

– Ipad-en kommer inte att vara en jättekanal för oss till en början, på sajten har vi ju 1,4 miljoner användare i veckan, men vi vill ligga i framkant i den tekniska utvecklingen och finnas där användarna är. Ipad-appen kan ju också vara ett verktyg för mäklarna att presentera alternativa objekt under visningarna, säger Carl-Henrik Borg.

Hemnets olika digitala lösningar är designade för att leverera bästa kundnyttan anpassat efter plattformarnas egenskaper.

– För Iphone-appen satsade vi på ett enkelt, snabbt gränssnitt som använde sig möjligheterna med geopositionering. På Ipad fokuserar vi på kartor, stora attraktiva bilder, inspiration och att ha all information tillgänglig på ett enkelt sätt hela tiden, säger Anders Graffman, vd för Apegroup.

Bland går det att spara bilder i appen till exempel som inspiration för framtida inredningsprojekt.

Iphone-appen har hittills laddats ner av 200 000 användare. Den besöks av nästan 60 000 personer varje vecka, som spenderar i genomsnitt 15 minuter med den.

Hemnet ägs delvis av mäklarbranschen och tar inte betalt för mäklarnas annonser. Däremot har samarbeten med banker i Iphone-appen finansierat den. I appen kan spekulanterna välja en bank, som sedan räknar på ett låneförslag och inleder en kontakt om så önskas.

– Det här genererar ganska många leads för bankerna. Vi har samma upplägg i Ipad-appen, säger Carl-Henrik Borg.

Iphone-appen innehåller än så länge ingen annan typ av annonsering, men det är på gång. Ipad-appen har annonsplatser, som Hemnet ska börja sälja i år.

– Vi hoppas ha våra första annonsörer i Ipad-appen i början av nästa år, men än så länge har ju Ipad-en inte ens släppts. Vi ser också flera nya möjligheter till kreativa samarbeten med annonsörer i Ipad-appen, säger Carl-Henrik Borg.

Anders Graffman:

– Jag tror att vi kommer att se samma utvecklingskurva för Ipad som för Iphone så snart plattan har släppts och företagen har börjat leverera bra, funktionella tjänster. Det är roligare att ta på internet än att använda en mus.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.