Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hemligt avtal ska ge Youtube-miljoner till svenska artister

Publicerad: 18 Oktober 2013, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

UPPDATERAD. Youtube skriver avtal med Stim – och låter därmed artister få del av videotjänstens annonsintäkter.


Ämnen i artikeln:

YoutubeStim

DN Kultur rapporterar i dag om avtalet mellan Stim och Youtube, som beskrivs som en ”milstolpe”. Avtalet, som innebär att upphovsrättsinnehavare till musik som spelas via Youtube får en del av annonsintäkterna, har föregåtts av fem år av förhandlingar.

Bland annat har Stim och Youtube varit oense om ersättningsnivåerna och de ”tekniska kraven” för samarbetet.

– Youtube har en affärsmodell för hur de vill rapportera om musiken som saknar transparens och som Stim inte kan acceptera, sade Stims vice vd Tomas Ericsson till DN tidigare i år.

Hur Stim, som företräder 71 000 upphovsrättsinnehavare i Sverige, har lyckats med sina krav vill man i dag inte avslöja. Avtalet innehåller ett non-disclosure agreement som förbjuder Stim att gå ut med detaljer.

Karin Jihde, kommunikationschef på Stim, kan inte heller berätta vad som har förändrats sedan i somras, då Stim inte kunde acceptera Youtubes brist på transparens.

– På grund av att avtalet innehåller en sekretessklausul kan jag inte gå in på de finansiella detaljerna, men det jag kan säga är att båda parter är väldigt nöjda, säger hon till Dagens Media.

För Dagens Media har svenska Youtube uppgett att deras partners, exempelvis United Screens, får "merparten" – alltså minst 50 procent – av annonsintäkterna som genereras i anslutning till deras material. Avtalet med Stim är uppbyggt efter en liknande vinstdelningsprincip, men procentsatsen är hemlig.

– Avtalet är rättvist och modernt i och med att det bygger på en vinstdelningsmodell, säger Karin Jihde.

Var det en förutsättning för att kunna skriva avtalet att ersättningen skulle vara hemlig?

– Ja. Att man har en sekretessklausul i ett avtal i denna omfattning är inga konstigheter, det följer gängse affrärspraxis.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeStim

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.