Digitalt presenteras av:

Heja Livet: “Vi vill utmana företag att tänka annorlunda”

HELGLÄSNING. Det kvinnliga nätverket Heja Livet har börjat bygga sitt eget lilla mediehus. I fokus står medlemmarnas hjärtefrågor, och nu vill grundaren Emely Crona och kollegan Carro Levy ta insikterna från gruppen ut i verkligheten — tillsammans med samarbetspartners.

Det var 2014 som Emely Crona startade det kvinnliga nätverket Heja Livet på Facebook. Hon var nyfiken på att se vad som hände när kvinnor samlades i grupp för att lyfta varandra och på så vis kanske lyckas slå hål på myten om att kvinnor inte kan samarbeta.

Fyra år senare har Heja Livet växt till ett community på nära på 86 000 kvinnor och icke-binära, och medlemsantalet växer hela tiden. Emely Crona börjar nu tillsammans med kollegan Carro Levy ta sin verksamhet utanför Facebooks gränser.

Under våren lanserades Heja Livet-podden och i början av hösten genomförde Heja Livet sitt första egna koncept tillsammans med modevarumärket Odd Molly. Inom konceptet bjöd man in kvinnliga förebilder för att segla i Grekland under en vecka och tillsammans lyfta frågor om kvinnligt entreprenörskap.

Fler samarbeten väntar framåt, och mycket tyder på att Heja Livet befinner sig i startgropen av en resa mot att bli ett eget litet mediehus.

Det var dock först i februari i år som Emely Crona och Carro Levy, som träffades när de båda jobbade på en pr-byrå, kunde börja jobba heltid med nätverket.

— Eller kunde och kunde - vi valde att göra det helt enkelt. Vi såg så mycket potential i Heja Livet, men så länge vi bara gjorde det vid sidan av annat jobb fanns ingen möjlighet att komma vidare, säger Carro Levy.

Emely Crona fyller i:

— Vi hade ju inga pengar, utan det handlade bara om att vi ville se vart vi kunde ta det hela. Innan träffades vi bara snabba stunder på Espresso House eller pratade om Heja Livet över telefon.

Nätverket växer med ungefär hundra nya medlemmar i veckan, som läggs till i gruppen av andra medlemmar och godkänns av Emely Crona och Carro Levy. De har aldrig jobbat med att marknadsföra Heja Livet aktivt, nätverket har istället sprids helt via word of mouth.

Att det är deras engagemang, som innebär att de administrerar alla inlägg och ser till att innehållet i gruppen håller en hög nivå, som gör att Heja Livet både växer så snabbt och att medlemmarna dessutom väljer att stanna kvar, är de båda övertygade om.

Från början fick medlemmarna skriva precis vad de ville i gruppen, men allt eftersom den växte började kvaliteten på innehållet sjunka. Det var då de började moderera och godkänna inläggen.

— Jag la ju till mina vänner först, som lade till sina vänner. Men det stannade kanske vid 200 medlemmar. Men vad vi märker är att det växer så mycket mer när vi jobbar aktivt med det. Många tror att nätverket sköter sig självt, men det krävs en hel del av oss för att det ska bli bra, säger Emely Crona.

— Det klart att det finns många områden som är relevanta att lyfta, men det blev ett slags kvalitetsstämpel att vi började moderera innehållet, tillägger Carro Levy.

Heja Livet har dock redan från start varit förvånansvärt förskonat från näthat. För Emely Crona och Carro Levy har det varit viktigt att sätta tydliga riktlinjer för samtalet i gruppen från första början.

— Internet har blivit en plats där alla vill synas, men jag tror inte att vi alla kan slåss om det utrymmet, säger Emely Crona.

Det krävs bara ett kort ögonkast på flödet i Heja Livet för att förstå att gruppen har utvecklats till en plats som präglas av trygghet. Motsägelsefullt kanske, då de sociala nätverken idag många gånger symboliserar motsatsen.

Anledningen till att så många vågar dela med sig av både personliga och tunga berättelser och problem, tror Emely Crona har att göra med att man alltid får ett gensvar från gruppen.

— Visst är det många som kommer med konstruktiv kritik, men mottagandet är ändå alltid varmt. Och personliga påhopp som är vanligt i många andra forum finns inte. Jag tror att det handlar om att medlemmarna känner att de fått ett förtroende. Många har varit med i gruppen länge och vågar till slut skriva, när de förstått hur varm stämningen är, säger hon.

— Heja Livet har utvecklats till en plats som många värnar om och vill behålla på det sätt som det är, säger Carro Levy.

Det som framför allt framkommer genom historierna som delas i Heja Livet, är att väldigt många känner sig väldigt ensamma.

— Det är självklart inte alltid som folk har en lösning på det problem man delar med sig av, men bara att någon säger “Jag hör dig” eller “jag har varit med om någonting liknande” kan betyda väldigt mycket. Man känner att man får vara med i ett sammanhang. Det blir lite som en digital tjejmiddag, fortsätter hon.

Att medlemmarna bidrar med så mycket personliga berättelser och funderingar innebär även att Emely Crona och Carro Levy sitter på unika insikter om sin målgrupp. Insikter som de nu vill ta utanför Facebookgruppens gränser och ut i den riktiga världen. För att skapa tillräckliga resurser att göra det krävs dock samarbetspartners.

Odd Molly-samarbetet är Heja Livets första helt egna koncept som man själv kommit på, producerat och sålt in.

— Just nu sitter vi med utvärderingar av konceptet, för det är jätteviktigt för oss att det faktiskt blir ett resultat av det som vi kan visa upp för medlemmarna, säger Carro Levy.

— Jag tror att många företag är lite rädda, för att det här är en så pass ny form. Samtidigt finns en uppsjö företag som lägger hundratusentals kronor på samarbeten med influencers. Vi är jätteglada att Odd Molly vågade haka på det här, säger Emely Crona.

Heja Livet skulle kunna ses som en stor marknadsundersökning. Emely Crona och Carro Levy har identifierat fyra områden som är särskilt viktiga och angelägna för medlemmarna, som alla tar avstamp från bristen på jämställdhet: psykisk ohälsa, entreprenörskap, kvinnofrågor/kvinnohälsa och personlig utveckling.

— Det är på de här områdena som vi kommer bygga våra samarbeten. Vi vill utmana företagen vi kontaktar att tänka annorlunda. Tillsammans med Odd Molly har vi nu betat av entreprenörskap, och härnäst har vi skickat en utmaning till ett företag på temat våld mot kvinnor, säger Emely Crona.

Duon säger att fördelen med Heja Livet är att de faktiskt har förutsättningar att förändra, både på en personnivå och på ett större samhällsplan. Exempelvis har det skapats en undergrupp till Heja Livet, som fungerar som en kvinnojour som stöttar och hjälper kvinnor som lever i våldsamma relationer.

— Vi har ju ett syfte med allt vi gör, och tycker tyvärr att det är många influencers som inte använder sin makt och sitt inflytande till att göra mer samhällsnytta. Der är ju lite märkligt att vissa influencers varje dag pratar till hundratusentals människor - men vad säger de egentligen?, frågar sig Carro Levy.

När det gäller samarbeten är det dock allting någon ur gruppen som reagerar.

— Så var det även vid Odd Molly-samarbetet. Men när vi får frågor är vi alltid transparenta. Vi förklarade att vi valde Odd Molly som samarbetspartner just för att de jobbar mycket för kvinnor och har haft ett stort koncept som går ut på att uppfylla kvinnors drömmar, säger Carro Levy.

— Det är ju ingen hemlighet att man behöver pengar för att kunna göra saker för andra. Det handlar om att kunna förverkliga saker och ta det ut i samhället, för vi kan inte bara sitta på Facebook. Och till det behöver vi ett kapital, fortsätter hon.

Något man har experimenterat med sedan några år tillbaka är undersegment såsom “Heja Livet Bostad” och “Heja Livet Jobb”. Intresset är stort både från de som vill hyra ut sin bostad i en trygg miljö, och från företag som letar efter nya sätt att rekrytera.

— Det är många företag som använder sig av Heja Livet och plockar nya medarbetare ur gruppen, helt utan att betala någonting. När det gäller bostadsfrågan är du som kvinna många gånger extremt utsatt när du söker andrahandsbostad. I Heja Livet finns möjlighet att leta bostad på ett tryggt sätt. Vi har dock blivit tvungna att lägga segmenten lite åt sidan för tillfället, eftersom vi är väldigt ekonomiskt begränsade, säger Emely Crona.

Båda två håller med om att det som Heja Livet i grund och botten går ut på är att sätta ihop bra personer med bra personer.

— Hur vi ska utveckla det framåt är det vi sitter och bygger på just nu, säger Carro Levy.

— Men allt kommer tillbaka till att vi har skapat en trygg plats. Nu när det skalas upp så snabbt gäller det för oss att hitta en hållbar affärsmodell, utan att exploatera medlemmarna. Det är det som är vår utmaning - men vi ser möjligheterna.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-06 06.00Uppdaterad 2018-10-11 08.36

Ämnen i artikeln: