Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Header bidding i mobilen upp 95 procent

Publicerad: 20 November 2018, 08:00
Uppdaterad: 20 November 2018, 08:06

Jonas Olsen, Nordeuropachef på Pubmatic.

Volymerna för header bidding i mobilen har nästan dubblerats under årets tredje kvartal. Det visar Pubmatics kvartalsrapport “Quarterly mobile index”.


Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Rapporten beskriver just utvecklingen inom programmatisk annonsering i mobilen. Två tydliga trender kan utkristalliseras under årets tredje kvartal:

• Mobil video har nått en viktig milstolpe – det är nu annonsörerna som driver på hur mycket budget som ska gå till mobil video-annonsering globalt, vilket leder till ökade intäktsmöjligheter för publicister.

• Header bidding fortsätter öka, nu med stark tillväxt inom video i mobilappar – header bidding har blivit norm på webben, och nu blir det också allt vanligare i appvärlden.

Header bidding-volymerna i mobilen har under kvartalet ökat med hela 95 procent, visar rapporten, jämfört med motsvarande period 2017. Header bidding på desktop ökar samtidigt med 3 procent. 

Dessutom fortsatte så kallad “parallel bidding” i appar, (motsvarighet till header bidding inom mobilappar) att ta mark, och utgör nu 14 procent av den totala mobila header bidding volymen. 

– Teknikutvecklingen inom in-app header bidding kommer att fortsätta under 2019. De publicister som hänger med i utvecklingen har möjlighet att ta del av en snabbt växande intäktskälla under de närmaste 18 månaderna, säger Jonas Olsen, Nordeuropachef på Pubmatic.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.