Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

HD/Sydsvenskan ställer om till digital organisation

I samband med nylanseringen av hd.se och sydsvenskan.se sjösätter HD/Sydsvenskan en stor digital omställning. Webb först är det som gäller.

Markus Jacobsson


Publicerad: 20 Januari 2015, 05:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:16

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanHelsingborgs Dagblad

Förra året slogs Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad ihop, vilket innebar att en tredjedel av de anställda fick gå. Nu ställer tidningen om till en organisation med fokus på digitalt först.

Omställningen har planerats under en längre tid, enligt Pia Rehnquist, chefredaktör för Sydsvenskan.

– Den största tillväxten sker på nätet, därför är det naturligt att satsningen sker inom det området, säger hon till Dagens Media.

Pia Rehnquist tror också att online-satsningen kan leda till ett lyft för papperstidningen.

– Det finns inte någon riktig motsättning dessa två emellan. Digital journalistik passar utmärk i press.

Förhoppningen är att den digitala omställningen ska öka tidningarnas intäkter.

– HD/Sydsvenskan når nio av tio västskåningar varje vecka och våra sajter har över en miljon unika besökare i veckan. De förändringar vi gör nu ska stärka vår ställning ytterligare och öka de digitala intäkterna med minst 35 procent i år, säger Mikael Rosenlöf, chef för hd.se, i ett pressmeddelande.

Omgörningen av sajterna innebär bland annat att tekniken blir samma för alla sajter samt att det blir samma annonsformat överallt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.