Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

HD anklagar SF för "censur"

Publicerad: 2 December 2013, 13:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:54

Helsingborgs Dagblad får inte köra sin planerade lokala banner på sf.se. Enligt SF Media strider annonsen mot biojättens policy.


Ämnen i artikeln:

SF MediaHelsingborgs Dagblad

Det var igår som Helsingborgs Dagblads banner för tidningens e-handelssajt Shoppia skulle ha gått upp lokalt på sf.se. Budskapet lyder: ” En bra film. Popcorn. Och sköna stolar. Som gjort för shopping!”.

Men i fredags fick Helsingborgs Dagblads strategiska varumärkeschef Jonas Brorson beskedet att bannern inte blivit godkänd.

– För det första blev jag väldigt förvånad, men också besviken. Vi fick veta detta väldigt sent i fredags och vi fick heller inget ordentligt motiverat besked som vi kunde förstå. SF förklarade bara att den strider mot deras policy, som de skickade med i ett mejl, säger Jonas Brorson till Dagens Media.

Enligt Jonas Brorson finns inget i Shoppia som konkurrerar med SF:s verksamhet.

– Dessutom tycker jag att det är svårt att hävda egenrätt på orden mjuk stol och popcorn. Vår annons snarare förstärker värdet av bioupplevelsen.

Jonas Brorson vänder sig också emot att SF Media internt använder begreppet ”censurgranskning”.

– För mig är det ett begrepp som jag tror att alla människor känner stor tvekan till. Även om de använder det internt så är det som tidning otänkbart att samarbeta med företag som uttalat arbetar med censur.

SF Media ska ha erbjudit sig att göra om Helsingborgs Dagblads banner. Men det vill inte Jonas Brorson ställa upp på.

– Nu är december redan igång så jag tycker att det blir för sent. Men dessutom tycker jag inte om tanken på att SF Media ska göra om vårt budskap så att det passar deras regler. Så vi har ställt in kampanjen och vad jag kan se kommer vi inte att annonsera på sf.se framöver heller.

Helsingborgs Dagblad har sedan tidigare ett avtal om lokal bioreklam. Det här var första gången som tidningen skulle testa att annonsera även på biojättens sajt.

– Vi kommer att se över vårt avtal om lokal bioreklam och kanske ompröva det och köpa en kortare period istället. Vi har svårt att samarbeta med SF för tillfället.

När Dagens Media når Joachim Östlund, försäljningsansvarig för lokal bioreklam på SF Media, hänvisar han alla frågor till affärsområdeschefen Maria Sundh.

Henne har Dagens Media sökt.

SF Medias annonspolicy (enligt mejl till Jonas Brorson)

* Varumärken, som genom sin reklam gör intrång i SF Bios varumärke eller som på ett otillbörligt sätt rider på de värden och de produkter som varumärket SF Bio står för, får inte göra reklam på bio.

* Inte heller får varumärken, som genom sin reklam skadar eller på annat otillbörligt sätt undergräver värdet eller förtroendet för varumärket SF Bio eller de produkter och tjänster som SF Bio tillhandahåller och marknadsför, göra reklam på bio.  

* Varumärken, som genom sin reklam på ett otillbörligt sätt förringar värdet eller upplevelsen av de produkter och tjänster som SF Bio tillhandahåller till förmån för sina egna produkter och/eller varumärken, får inte göra reklam på bio.

* Varumärken, som i sin reklam använder uttrycket bio för att marknadsföra produkter och tjänster som i traditionell mening inte är att bedöma som bio, får inte göra reklam på bio.

LÄS OCKSÅ:

 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.