Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hårdrockare i uppror mot Spotify

Publicerad: 15 november 2011, 09:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Spotifys smekmånad i USA är över. Nyligen valde flera skivbolag som specialiserat sig på hårdrock att hoppa av samarbetet. Nu ökar risken för ytterligare avhopp.


Ämnen i artikeln:

Spotify

När Spotify lanserades i USA hade bolaget rejäl medvind i seglet. Streamingtjänsten hyllades i media och lanseringen blev en pr-succé i sig.

Svenska Spotify har enligt de senaste siffrorna över 2 miljoner betalande användare världen över medan det svenska dotterbolaget Spotify AB 165 miljoner kronor under 2010.

Men alla är inte nöjda. Kort efter lanseringen valde skivbolaget Century Media, med svenska band som Arch Enemy och The Haunted, att avbryta samarbetet. Och hårdrockarna är rejält förbannade.

– I dess nuvarande form kommer Spotify leda till en massiv sänkning av artisternas inkomster, vilket bidrar till att den nedåtgående spiralen i musikbranschen eskalerar. I slutändan kommer Spotify att döda många mindre artister, skrev Century Media i ett uttalande.

Strax därpå valde Metal Blade, ett av de större independentbolagen för hårdrock, att hoppa av. Även Napalm Records och Prosthetic Records följde efter. I USA debatteras just nu huruvida fler skivbolag kommer gå i Century Medias fotspår.

– Jag har svårt att se att det finns något positivt med Spotify. Inte ens våra största titlar bidrar med någon inkomst värd namnet, säger E.J Johantgen, delägare i Prosthetic Records.

Sofie Grant är pr-ansvarig på Spotify:

– Vi har avtal med tiotusentals skivbolag och de allra flesta är nöjda.

Finns det en risk att Spotify enbart blir en kanal för mainstreammusik?

– Nej, vi har betalat miljontals euro till indie-bolag sedan lanseringen och den övervägande majoriteten av våra partners är nöjda med de utbetalningarna som kommer ifrån oss.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.