Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Hårdare kontroll av politiska annonser införs i Storbritannien

Från och med nu måste politiska annonsörer identifiera sig.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 30 November 2018, 07:13
Uppdaterad: 30 November 2018, 07:13

Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaFacebook

Foto: Facebook/Press

Facebook har börjat kräva att politiska annonsörer i Storbritannien verifiera sin identitet och plats, rapporterar BBC. Det måste även framgå vem det är som betalar för annonsen. 

De uppdaterade reglerna är en direkt följ av Cambridge Analytica-skandalen. 

De nya reglerna skulle egentligen ha införts redan i början av november med journalister och researcher upptäckte fel i systemet, vilket gjorde att implementeringen sköts på framtiden. 

Det var nyhetssajten Business Insider som lyckades köpa en annons som angavs vara köpt av "Cambridge Analytica". 

Uppgifterna som de politiska annonsörerna lämnar kontrolleras av en tredje part och annonserna kommer sedan sparas i ett offentligt arkiv under flera år. 

Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.