Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hård kritik mot SR:s nätoffensiv

Publicerad: 3 April 2013, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

TU:s styrelse, Expressens chefredaktör och Mittmedias vd varnar för konsekvenserna av SR:s kommande nyhetssatsning på nätet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenSveriges RadioThomas MattssonSRMittmedia

"SR försöker slå ut den fria dagspressen". Så lyder rubriken till den debattartikel som i dag har publicerats på svd.se.

Artikelförfattarna, Bengt Ottosson, Charlotta Friborg och Raoul Grünthal som samtliga sitter i styrelsen för Tidningsutgivarna riktar hård kritik mot Sveriges Radios nya sajt som lanseras 10 april.

Den ska konkurrera med dagspressen med hjälp av att fokusera på nyhetsmaterial från Ekot istället för programinnehåll.

Enligt senaste numret av SR:s interntidning ska den nya sajten konkurrera med exempelvis aftonbladet.se. Artikelförfattarna anser att det strider mot intentionerna med public service.

" Verksamheten är statligt finansierad och helt annonsfri. Det betyder att SR kan sätta en sajt på marknaden som inte behöver bry sig om hur den skall finansieras."

Vidare anser de att den fria dagspressen inte tillåts att spela på samma planhalva som den "statliga jätten", samt att SR:s ledning bör redovisa sin digitala strategi för att visa hur de följer regleringsbrevet.

Planen på den nya sajten kritiseras också av Mittmedias vd Thomas Peterssohn som anser att betalväggar är en viktig inkomstkälla för tidningar.

– Därför är det synnerligen olyckligt att public service försvårar en process för att skapa en fungerande betalningsmodell för dagspressen, säger han till Dagens Nyheter.

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har kritiserat SR:s planer i en text på expressen.se.

Han menar att det är fel för ett medium under statlig kontroll att konkurrera ut oberoende dagstidningar som bidrar till mångfald bland medier.

" Hur påverkas den mångfalden av att Sveriges Radio nu gör mer som tidningarna? Om publiken dessutom får allt detta gratis av public service? Den saken borde debatteras och, kanske, prövas" skriver Thomas Mattsson.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö anser att det är fel att begränsa public service publicistiskt. Hon pekar på sparkravet mot SR på 120 miljoner kronor under året som ställer krav på effektivare användning av resurser.

" Genom bättre tillgänglighet av vårt nyhetsutbud gör vi två saker; publiken kan lättare hitta och ta del av det utbud som Ekot och de lokala nyhetsredaktionerna redan producerar, dessutom kan vi samla och  använda vår resurser effektivare och arbeta effektivare" skriver hon i en artikel på medievärlden.se.

Dagens Media har sökt Aftonbladets publisher Jan Helin för en kommentar.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.