Digitalt
Har vi nått peak adtech?
Publicerad: 20 mars 2020, 12:25
Adtechmarknaden blev mättad efter att ha vuxit i flera år, menar Peter Machké på Sveriges Annonsörer. På bild: Kristina Juhlin, vd på Amplifi och Peter Machké, medieexpert. Foto: Getty Images/ Janne Næss
Högsäsongen ser ut att vara över för mindre adtechbolag, som antingen läggs ner eller slukas av techjättar. Walled gardens försvårar för mindre aktörer, och driver reklamköpare till att välja jättebolag, menar Kristina Juhlin, vd på Amplifi.
För tio år sedan rådde stark framtidstro bland uppstickare i adtechbranschen. Tillväxtförväntningarna infriades dock inte för de investerande rikskapitalisterna och storbolagen. Många adtechbolag har gått i konkurs, minskat i värde
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.