Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Har Kit 600 000 läsare om dagen? (Nja, inte riktigt)

Har Kit 600 000 läsare om dagen – och fem andra frågor som alla ställer kring ettårsfirande Kit.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 18 April 2016, 13:13
Uppdaterad: 19 April 2016, 14:29

Ämnen i artikeln:

Kit

Mediesnackisen Kit, uppbackad med 50 miljoner kronor i startkapital från Bonnier, firar ett år. I samband med det gick chefredaktören Robert Brännström ut med en siffra som fått stort genomslag.

"Idag når vi över 600 000 läsare varje dag och har 2 miljoner startade videoströmmar varje vecka", skrev han på Kits sajt i helgen.

 

600 000 läsare. Om dagen. Sifran har fått medieliten på Twitter att gå i toppspinn.

 

 

Så hur räknar egenligen Kit?

Även Dagens Medias nyfikenhet väcktes av siffran. Vi ställde ett gäng frågor till Robert Brännström kring hur Kit egentligen har räknat, och hur Kit kan backa upp påståendet om 600 000 dagliga läsare.

– Det finns ingen tredjeparts-auditing för räckvidd i sociala medier i Sverige som jag känner till. Facebook visar ut engagement i Facebook insights, och i den mån som de korrelerar med räckvidd kanske du kan få en slags "sanity-check" där, säger Robert Brännström till Dagens Media.

En snabb ögonblicksbild från Facebook insights visar att Kits innehåll engagerar i samma nivå som Nyheter 24, men blott hälften så mycket som Metro. Engagement består här av reaktioner (gillamarkeringar) samt delningar och kommentarer.

Är räckvidd=läsare (nej)?

Friterad pizza.JPG Kits matvideos engagerar. Foto: Kit.

Kits hela idé skiljer sig från traditionella sajter. Målet är inte att driva trafik, utan att innehållet ska konsumeras exempelvis på Facebook. Exempelvis via videoklipp, instant articles eller bilder. Att mäta unika webbläsare på sajten är därför irrelevant i Kits universum. Påståendet att Kit når "600 000 läsare varje dag" tycks, minst sagt, vila på lösa grunder.

– Vårt innehåll når 600 000 om dagen, var det sker beror på, säger Robert Brännström.

Han förtydligar att det är ett totalmått gällande Kits räckvidd i sociala medier. Konkret innebär det att 600 000 om dagen exponeras för Kits innehåll varje dag. Det säger dock inte något om hur många som faktiskt läst, tittat på, eller tagit till sig innehållet. Du kan, med detta mått, bli en läsare enbart via att förstrött scrolla förbi Kits innehåll på Facebook.

– Vi räknar fullt distribuerad räckvidd. Eftersom vi är ett distribuerat mediebolag, säger Robert Brännström.

Ett framgångsrecept tycks hittills ha varit Kits matvideos, där publiken har vunnits med ohemula mängder frityrflott.

Tjänar Kit pengar?

Kit.se-miljoner.jpg

Med 50 miljoner kronor i ryggen har Kit rekryterat journalister, spridningsexperter, utvecklare och digital expertis. Företaget består av 35 personer. Det torde innebära personalkostnader på tiotals miljoner kronor årligen, med pensionsavsättningar och arbetsgivaravgifter inkluderat.

Detta, plus kostnader för lokaler, utveckling och drift, ska täckas upp av native- och bannerannonser. Inga läsarintäkter finns.

Den springade frågan för Kit – som prisats upprepade gånger för sin innovativa paketering av journalistik – är om och när Kit kan gå runt. Ekonomin går "enligt plan", uppger Robert Brännström men ger inget rakt svar på frågan om lönsamheten.

– Vi tog in riskkapital för att kunna bygga en produkt som vi, när vi har en produkt och målgrupp, ska kunna sälja på. Vi har rekryterat en säljchef ( Sami Abidi), kommit igång bra med försäljningen och ligger på den plan som vi reste pengar på, säger Robert Brännström.

Han vill dock inte uppge nivån på annonsintäkterna.

Köper Kit trafik?

Ett mått står ut när det gäller Kit. På kort tid har Kit byggt upp en följarskara på över 100 000 personer på sin Facebooksida. Det är nästan lika många som Metro, en tidning som satsar hårt på att nå unga via sociala medier, har skrapat ihop under ett flertal år.

Flera mediekännare som Dagens Media varit i kontakt med pekar på att Kit boostar sitt innehåll på Facebook genom att betala för sig. Robert Brännström förnekar att någon storskalig köpt räckvidd på Facebook finns.

– Att ha som affärsidé att köpa räckvidd för redaktionellt material tror jag är en svår ekvation att få att gå ihop. Vi försöker, och det har vi sagt hela vägen från början, lösa frågan om hur man kan berätta historier i sociala medier. Jag ser inte hur vi skulle kunna lösa den med frågan med köpt reach.

– Däremot har vi en mindre budget för page likes, men där är en övervägande majoritet organisk.

Är målen nådda?

När Dagens Media hälsade på Kit-grundarna i april skissade Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg upp sin idé om en modern journalistisk produkt. Distributionen skulle stå i centrum. Den bärande idén: att varje enskild artikel skulle vara så pass bra att den förtjänade sin plats i ditt flöde.

– De flesta artiklar på internet når inte ut till en bråkdel av sin potential i dag. Det finns sjukt mycket man kan göra för att nå ut bättre, sade Fredrik Strömberg då till Dagens Media.

Magkänsla skulle ersättas av riktiga insikter om publiken, via dataanalys. Robert Brännström säger i dag att lanseringen har varit långt ifrån enkel.

– Det är inte lätt att starta något från grunden, det är svårt och komplicerat och det enda sättet att tackla det är tidiga morgnar och sena kvällar.

Är 600 000 i daglig räckvidd nog för att bygga ett lönsamt mediehus? Knappast, enligt de bedömare som Dagens Media varit i kontakt med. Sett till antalet medarbetare är Kits räckvidd långt från billig att producera.

Robert Brännström suktar efter mer.

– Är vi nöjda? Stolt men aldrig nöjd är väl det klyschiga svaret, säger han.

Ämnen i artikeln:

Kit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.