Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

"Har du koll på sociala medier behöver du inte vara orolig"

Foto: Janne Naess/Press

Facebooks ändrade algoritm riskerar att slå hårt mot annonsörerna. Men branschexperterna manar till lugn – och tror att användarnas engagemang istället kommer att öka. "Jag ser inte det här som en drastisk förändring", säger Emma Blom, vd på byrån Social Industries.

Under torsdagen meddelade Facebooks vd Mark Zuckerberg att användare kommer börja se mindre innehåll från annonsörer och publicister och mer inlägg från vänner och familj i nyhetsflödet.

Förändringarna görs delvis efter att användare har uttryckt att de känner sig överhopade av innehåll från företag och publicister.

Ändringarna kan komma att påverka annonsörer och publicister rejält som kämpar för att nå ut och engagera på plattformen.

Emma Blom, vd på sociala mediebyrån Social Industries och Sveriges Annonsörers presschef Tero Marjamäki är dock inte alltför förskräckta och ser snarare positivt på utvecklingen.

– Det mest intressanta är att förstå förändringen utifrån att Facebook har blivit en passiv aktivitet, det är ett problem. På det sättet kan man se det som positivt för annonsörer. För alla – utan undantag – vill att människor ska trycka på "like", kommentera, dela och engagera sig i innehåll, säger Emma Blom till Dagens Media.

Emma Blom säger att det alltid handlar om att göra så pass bra innehåll som engagerar användaren och att förändringarna inte lär göra så stor skillnad.

– Man måste alltid anpassa sig till målgruppen och skapa innehåll som de är intresserade av att göra något med. De som har koll på läget i sociala medier behöver inte vara oroliga. Jag tror att vi kommer se att engagemanget istället ökar.

Samtidigt poängterar hon att det alltid är svårt att veta exakt hur den här typen av förändringar kommer att slå.

– Men jag ser inte det här som en drastisk förändring. Jag tror det här kommer göra att det blir dyrare att köpa bred reach, men den utveckligen har vi redan sett sedan en tid tillbaka. Både under tredje och fjärde kvartalet förra året, har vi sett att Facebook prioriterar kvalitet framför kvantitet.

Mark Zuckerberg räknar med att användare kommer spendera mindre tid på plattformen, kommer inte det påverka annonsörer?

– Det är inte något särskilt nytt, vår tid har sedan länge delats på olika plattformar. Vi har sett de senaste två åren att det blir mindre och mindre relevant att vara på Facebook, till förmån för exempelvis Instagram, som känts mindre reklamligt och närmare kärnan i vänkretsen med omnejd.

Emma Blom säger vidare att det alltid är svårt att vet vad som kom först: hönan eller ägget? Frågan är om om Mark Zuckerberg och Facebook förändrar nyhetsflödet för att han redan sett att plattformen är en passiv upplevelse för de flesta.

– Min grundinställning är att alltid se det positiva i den här typen av förändringar, och inte bete sig som att allt är över. Du måste alltid göra relevant och engagerande reklam.

Även Tero Marjamäki, presschef på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, vill se det positiva i förändringarna samtidigt som han ser att det kostar mer att nå ut på Facebook idag.

– Som alltid sätter det här fingret på att man som företag inte bara kan köra ut en annons utan att tänka på hur du ska engagera målgruppen. Jag tycker det är bra att man som annonsör får en tankeställare och tvingas tänka ett steg till i den kommunikation man gör. Människor går inte in på sociala medier och Facebook för att se reklam men är den tillräckligt bra och intressant så tillför det något.

När det kommer de ökade priserna för att nå ut som annonsör säger han, precis som Emma Blom, att det är något som har pågått sedan en längre tid tillbaka.

– För samma summa når du en allt mindre potentiell publik, det har förändrats ganska så dramatiskt det senaste halvåret. Men återigen, gör du tillräckligt bra innehåll så kommer det här snarare att gynna annonsörer.

Ur ett publicistiskt perspektiv finns det dock de som är djupt kritiska. Bland andra Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter har uttryckt stark oro kring förändringarna.

"Det nya med gårdagens besked är att Facebook inte längre hymlar med att detta är dåligt för andra medieföretag: i princip en krigsförklaring mot traditionellt nyhetsinnehåll på plattformen (om man inte betalar för det, förstås). Facebook tycks visserligen ha släppt de kritiserade planerna på att flytta medieinnehållet till ett helt eget flöde, men de har aldrig tidigare varit så tydliga med att en algoritmförändring kommer att leda till att nyhetsföretagen får svårare att synas med sitt innehåll", skriver han i en analys i DN.

Martin Jönsson menar även att förändringarna kommer att leda till fler filterbubblor  och mer hat på plattformen i och med att åsiktsmaterial prioriteras och nyhetsinnehåll nedprioriteras.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-01-12 09.45Uppdaterad 2018-01-12 12.51

Dela artikeln: