Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Här blir Sigge Eklund Adolf Hitler – ger naziråd till Arla

Hitler, yoghurt och en förvirrad reklamare. Se det första avsnittet av Sigge Eklunds och Alex Schumans nya webb-tv-program på Dagens Media.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Publicerad: 19 September 2013, 07:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:33

Ämnen i artikeln:

Sigge EklundAlex Schulman

Redan från starten har Alex Schulman och Sigge Eklund varit en viktig del i United Screens utbud.

Nu lanserar bolaget en ny webb-tv-show med "succéparet". I det första avsnittet som Dagens Media exklusivt kan visa i sin helhet, driver duon med reklambranschen.

Till sin hjälp tar de Hitler, ett stort hakkors och en påhittad Arla-yoghurt, som i sketchen döpts till "Yoggy".

När Dagens Media når Malte Andreasson, programdirektör och ansvarig utgivare för United Screens, har han precis börjat titta på premiäravsnittet.

– Jag tror att man måste ge humor ganska vida ramar. Alex och Sigge är långt ifrån de första som skojar i denna genre och jag tror att allmänheten kan hantera detta.

Bakom programmet står produktionsbolaget Hard Hat, som ofta låter annonsörer köpa sig plats i innehållet, i så kallade annonsfinansierade produktioner.

Arla, som i verkligheten säljer varumärket Yoggi, har dock inget med Hitler-sketchen att göra.

– Nej, det är inget sådant, säger Malte Andreasson.

Dagens Media har varit i kontakt med Ann Bergman på Arla, som ansvarar för varumärket Yoggi. När hon får höra om upplägget i sketchen konstaterar hon hakkors inte är något som bolaget vill förklippas med, men att hon vill vänta med att kommentera innehållet tills hon hunnit titta på det tillsammans med bolagets mediechef.

– Det här är inget sammanhang som vi själva hade valt. Men Yoggi är Sveriges godaste yoghurt och har ett starkt varumärke. Då får man räkna med att bli indragen i olika humorsammanhang, säger Mikael Lindgren, pr-chef på Arla, till Dagens Media.

Programmet har publik premiär på fredag, då tre episoder går upp samtidigt. Totalt är 24 avsnitt planerade.

Regissör är reklammannen David Sundin, partner på digitalbyrån Great Works

Avsnitten kommer att visas på Alex och Sigges Youtube-kanal i United Screens nätverk. Där har duon sedan en tid också samlat sina populära podcast-avsnitt.

Programidén är en spin off på de improviserade röster och karaktärer som Alex och Sigge har lekt med i sin podcast.

Se avsnittet nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/Hxg0gW9FKNw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Ämnen i artikeln:

Sigge EklundAlex Schulman

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.