Här är Twitters planer för Sveriges mediehus

2016-04-08 10:51 Erik Wisterberg  
Rowan Barnett jagar svenska mediepartners.

Twitter planerar en offensiv mot de svenska mediehusen. För Dagens Media berättar Rowan Barnett om planerna.

– Vi ser fram emot att experimentera här, säger han.

Nyheten släpptes under ett seminarium i går på Meg. Rowan Barnett, som ansvarar för Twitters mediesamarbeten i delar av europa, berättade då att Twitter – som tidigare bara haft representation via säljbolaget Sellbranch – planerar att kliva in med egen representation. Dessutom söker Twitter, ett bolag som har problem med avstannande användartillväxt, att söka svenska mediepartners som kan förse plattformen med innehåll.

Rowan Barnett uppger för Dagens Media att den typ av samarbeten som Twitter har runt om i världen ska startas i Sverige.

– Vi jobbar nära med publicister och journalister på tv-kanaler, tidningar och nyhetskällor online för att hjälpa dem att kapitalisera bättre på Twitter. Vi är upprymda över att börja arbeta med mediepartners i Sverige, säger han till Dagens Media.

Möter hotet från Facebook

Rowan Barnett vill dock inte avslöja några detaljer. Draget kan ses i ljuset av att Facebook genomför stora ansträngningar för att få med sig världens mediehus i sitt format ”instant articles”.

Sellbranch, Twitters säljbolag i Norden, får en central roll i offensiven.

– Teamet på Sellbranch gör ett bra jobb i att arbete med stora varumärken. Vi vill komplimentera det genom att arbete med publicister och kreatörer för att driva ännu med bra innehåll till Twitter i Sverige.

Till en början handlar Twitters Sverige-etablering om blott en person.

– Vi letar tillsammans med Sellbranch efter någon, troligen på frilansbasis, som kan hjälpa oss att stärka upp våra mediapartnerskap och Twitters nyckelrelationer gällande sport, tv, musik, nyheter och offentliga institutioner.

Twitters tillväxt avstannad

Plattformen Twitter är väletablerad hos journalister och politiker i Sverige, men har hittills inte lyckat locka den breda allmänheten. Enligt Svenskarna och internet är det mindre än ens var fjärde internetanvändare som någon gång använt tjänsten. Hampus Brynolfs kartläggning Twittercensus har användartillväxten i stort sett stannat av helt.

– Sverige är en intressant marknad för oss, har ett riktigt hälsosamt Twitteranvändande som är starkt hos den unga publiken. Vi ser fram emot att experimentera mer här, säger Rowan Barnett.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt